Utusan Borneo (Sarawak)

Kebakaran di loji minyak terbesar Perancis terkawal

-

RENNES: Anggota bomba telah berjaya mengawal kebakaran di loji penapisan minyak terbesar di Perancis kelmarin, menurut pegawai tempatan, beberapa jam selepas ia bermula pada awal pagi itu.

Kebakaran berlaku di salah sebuah dari beberapa loji penapisan minyak Total berhampira­n bandar pelabuhan Le Havre, barat laut Perancis, pada jam 4 pagi waktu tempatan menurut pihak berkuasa di daerah di wilayah Seine-Maritime.

Pada awal pagi, asap telah memenuhi ruang udara di sekitar wilayah mencapai sehingga sejauh 10 kilometer.

Bau tar panas merebak di zon tersebut, menurut jurugambar AFP, dan walaupun ujian untuk pencemaran udara berhampira­n loji adalah negatif, untuk beberapa jam pegawai daerah menasihatk­an penduduk agar tidak keluar.

Dalam satu kenyataan mereka menyatakan satu masalah pam kelihatan sebagai punca bagi kebakaran.

Jumlah yang disahkan dalam kenyataann­ya bahawa kebakaran kelihatan sebagai berpunca dari sebuah pam saluran.

Tiada sesiapa yang telah tercedera dan semua mereka di tempat kejadian, yang mempunyai kira-kira 1,500 orang, telah dikira, tambahnya lagi.

Namun insiden itu muncul hanya sehari selepas pihak keselamata­n meluluskan pembukaan semula separuh kilang di bandar barat laut Rouen yang mengalami kebakaran pada September lepas selepas bantahan daripada beberapa pegawai tempatan.

Kebakaran di loji di Rouen pada 26 September menyebabka­n kepulan awan jelaga sehingga sejauh 22 kilometer, mendesak pemindahan dan penutupan sekolah bagi risiko kesihatan yang berpotensi.

Kedua-dua kilang di Rouen dan loji penapisan berhampira­n Le Havre telah diklasifik­asikan sebagai berisiko tinggi pada skala risiko perindustr­ian Seveso. — AFP

 ?? — Gamabr AFP ?? TERBAKAR: Gambar yang dirakam dari udara menunjukka­n loji penapisan minyak Total di Gonfrevill­e-l’Orcher, dekat Le Havre, barat laut Perancis di mana kebakaran meletus di salah satu pamnya.
— Gamabr AFP TERBAKAR: Gambar yang dirakam dari udara menunjukka­n loji penapisan minyak Total di Gonfrevill­e-l’Orcher, dekat Le Havre, barat laut Perancis di mana kebakaran meletus di salah satu pamnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia