Utusan Borneo (Sarawak)

Dr Mahathir nyatakan solidariti, sokongan kepada China berhubung COVID-19

-

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah menyatakan solidariti dan sokongan padu Malaysia kepada China dalam mengendali­kanepidemi­kCOVID-19 yang sedang berlaku.

Dalam perbualan telefon lebih setengah jam dengan Presiden China Xi Jinping semalam, Dr Mahathir turut menzahirka­n keyakinan terhadap setiap usaha yang dilakukan presiden dan kerajaanny­a berhubung perkara itu.

“Kedua-dua pemimpin bercakap tentang persefaham­an bersama dan hubungan erat untuk membendung dan

LANGKAWI: Kerajaan Malaysia dilihat berkesan dalam mengawal penularan epidemik COVID-19 di negara ini, kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berharap usaha itu dengan kerjasama pelbagai pihak diteruskan bagi melindungi rakyat Malaysia daripada dijangkiti virus itu.

“Kita berjaga-jaga dari awal, kita memeriksa mereka yang datang ke Malaysia terutama dari China dan kalau kita sangka mereka membawa virus itu kita masukkan mereka dalam kuarantin 14 hari.

“Orang kita di Wuhan yang menangani epidemik COVID-19 , serta meminimumk­an kesannya,” kata Kementeria­n Luar dalam kenyataan.

Menurut kementeria­n itu, Presiden Xi menghargai persahabat­an dan bantuan Malaysia, dan memberi jaminan bahawa China mempunyai kekuatan untuk menangani wabak COVID-19 dan akan menjaga rakyat Malaysia dan rakyat negara lain yang kini berada di China sama seperti warganegar­a mereka.

Kedua-dua pemimpin bersetuju tentang perlunya usaha bersepadu, dengan perdana menteri merujuk kepada dibawa balik juga dikuaranti­n 14 hari ...dengan cara ini setakat ini kita bernasib baik kerana ada 19 kes sahaja dan daripada 19 itu kebanyakan orang (rakyat) China juga,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis pecah tanah Fasa 2: Villa Sirehan dan melawat tapak projek 1: Rebungan Resort Langkawi di Ulu Melaka, di sini semalam.

Mengulas perbualan telefon dengan Presiden China Xi Jinping berhubung wabak itu kelmarin, Dr Mahathir berkata beliau menyatakan rasa simpati kepada pemimpin itu dan menyifatka­n China langkah bersama yang akan diambil oleh ASEAN dan China untuk memastikan situasi itu terkawal.

“Kedua-dua pemimpin juga bersetuju untuk sering berhubung antara satu sama lain dalam memberikan respons terhadap epidemik itu,” kata kenyataan itu.

Media melaporkan lebih 64,000 kes disahkan dan lebih 1,400 kematian dilaporkan di China sejak bermulanya wabak itu.

Terdapat 19 kes COVID-19 atau jangkitan virus korona 2019 disahkan di Malaysia sehingga kelmarin. — Bernama telah mengambil tindakan luar biasa untuk menangani wabak itu.

“Kita menyatakan perasaan simpati kita pada Xi Jinping dan berterima kasih kerana jelas sekali presiden China mengambil berat tentang perkara ini dan mengambil tindakan luar biasa untuk banteras penularan penyakit.

“Saya fikir dia (kerajaan China) membuat apa (sahaja) yang mungkin (dapat) dilakukan dan kita berterima kasih dia tolong kita (Malaysia) dapat bawa balik rakyat kita yang ada di sana,” kata perdana menteri. — Bernama

KUALA LUMPUR: Polis membuka tiga lagi kertas siasatan berhubung penyebaran berita tidak sahih mengenai jangkitan COVID-19 di media sosial, menjadikan jumlah keseluruha­n setakat ini 26 kes.

Timbalan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman (Risikan dan Operasi) Datuk Mohd Roze Shaari berkata tiga laporan kes baharu yang diterima pihaknya ialah di Kuching dan Miri di Sarawak serta satu kes di Temerloh, Pahang.

“Tiga kes berkaitan berita palsu akan dituduh di mahkamah masing-masing di Kuala Lumpur, Terengganu dan Sabah.

“Penularan berita ini dilihat serius, saya menasihatk­an orang ramai agar tidak berkongsi sebarang kenyataan ataupun artikel tidak sahih berkaitan jangkitan virus itu,” katanya kepada Bernama semalam. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia