Utusan Borneo (Sarawak)

MSSS: 38 bakal hakim memanah sertai kursus

-

BINTULU: Seramai 38 guru menjadi hakim memanah menyertai kursus bagi menghadapi Kejohanan Memanah Majlis Sukan Sekolah-sekolah Sarawak (MSSS) di Padang Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kemena pada 18 hingga 21 Februari ini.

Kursus Pra Pertanding­an Memanah Peringkat Negeri Sarawak anjuran Pejabat Pendidikan Daerah Tatau Sebauh itu bagi memberi pendedahan kepada guruguru terlibat.

Kejohanan itu dijangka disertai seramai 300 atlet mewakili 12 MSSS bagi kategori umur 12, 15 dan 17 tahun.

Manakala persiapan padang dan lokasi kejohanan diadakan dengan lancar sejak kelmarin sehingga semalam untuk guru-guru dan kakitangan sekolah dari daerah Tatau dan Sebauh.

Pegawai Pendidikan Daerah Tatau Sebauh, Samri Suhaili berkata kursus itu disebabkan guru-guru terbabit kurang kemahiran dan pengetahua­n berkaitan penghakima­n sukan memanah.

Katanya, diharap kursus itu dapat memberi pengetahua­n lebih meluas kepada guruguru terlibat penghakima­n kejohanan memanah MSS Sarawak akan datang.

"Ini merupakan acara sampingan dan usaha ini sebagai langkah melahirkan guruguru mampu menjadi hakim dan jurulatih sukan memanah di sekolah masing-masing," katanya di sini semalam.

Kursus hakim memanah dua hari itu dikendali wakil Persatuan Memanah Sarawak (PEMASA) yang juga jurulatih pasukan kebangsaan Filipina dari Lawas, Chong

Yap Lee.

Chong merupakan hakim memanah antarabang­sa mengakui usaha PPD Tatau Sebauh menganjurk­an kursus itu sebagai langkah ke hadapan dalam usaha membangunk­an sukan memanah Sarawak.

"Ini kali pertama saya menjalanka­n kursus disertai 40 guru dan merupakan julung kali diadakan oleh PPD Tatau dan belum pernah diadakan oleh bahagian-bahagian lain," katanya.

Menurutnya, kursus tersebut merupakan peluang terbaik guru-guru mempersiap diri berkaitan acara sukan memanah.

Sementara itu, Hasmiyuhai­ri Yusoff merupakan pegawai PPD Tatau Sebauh berkata kursus itu amat diperlukan oleh guru-guru bagi menambah ilmu kejurulati­han, kehakiman sekali gus mengetahui cara pengendali­an sukan ini.

Guru Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Sigu Sebauh, Elvina Ivy Nobel berkata kursus itu merupakan peringkat permulaan persediaan menyahut cabaran menjadi hakim MSS Sarawak pada masa akan datang.

 ??  ?? KURSUS: Samri menyampaik­an amanat kepada peserta kursus.
KURSUS: Samri menyampaik­an amanat kepada peserta kursus.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia