Utusan Borneo (Sarawak)

Subsidi RM150 setiap saringan COVID-19 untuk majikan: Saravanan

-

KUALA LUMPUR: Kementeria­n Sumber Manusia menerusi Pertubuhan Keselamata­n Sosial (PERKESO) bersetuju menyediaka­n subsidi kepada majikan yang menjalanka­n ujian COVID19 terhadap pekerja menerusi perluasan skop Program Saringan Prihatin (PSP) berkuat kuasa hari ini (1 Jun).

Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M. Saravanan dalam kenyataan semalam memaklumka­n majikan dibenarkan membuat tuntutan subsidi bagi saringan COVID-19 sebanyak RM150 bagi

PUTRAJAYA: Sambutan Gawai Dayak kali ini yang agak sederhana mengikut tatacara Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan yang jauh tidak dapat pulang ke kampung halaman meraikan bersama keluarga merupakan pengorbana­n serta sokongan kepada usaha kerajaan untuk memutuskan setiap saringan yang telah dijalankan ke atas pekerja mereka yang mencarum dengan PERKESO.

“Program subsidi ini akan menggunaka­n peruntukan dana sebanyak RM200 juta yang telah diluluskan kerajaan sebelum ini.

“Kementeria­n Sumber Manusia serta Kementeria­n Kesihatan Malaysia (KKM) dan Kementeria­n Kerja Raya bersetuju supaya skop PSP Perkeso diperluask­an dengan menambah bilangan penyedia perkhidmat­an saringan COVID-19,” menurut rantaian COVID-19.

Dalam kenyataan semalam, Menteri Perpaduan Negara Datuk Halimah Mohamed Sadique berkata sambutan kali ini berbeza kerana lazimnya ia disambut dengan meriah setelah musim menuai sebagai tanda kesyukuran dapat menikmati hasil usaha tanaman padi dan kejayaan kenyataan itu.

Menurutnya, majikan boleh menghantar pekerja menjalani saringan di manamana klinik atau hospital yang diluluskan oleh KKM.

“Di bawah program subsidi ini, pekerja asing dalam sektor pembinaan dan perkhidmat­an kawalan keselamata­n di Selangor dan Kuala Lumpur akan diberi keutamaan untuk menjalani ujian saringan COVID-19.

“… (ini) selaras dengan matlamat kerajaan untuk menjalanka­n saringan secara bersasar supaya rantaian mengharung­i cabaran dengan penuh ketabahan.

Katanya, biarpun berbeza amalan budaya dan tinggal berjauhan, namun sambutan perayaan itu tetap diraikan bersama masyarakat Malaysia sebagai cara untuk menghormat­i tradisi yang dipelihara sejak turuntemur­un, dan diterjemah­kan penularan wabak COVID-19 dapat diputuskan,” katanya.

Saravanan berkata bagi pekerja yang tidak termasuk dalam golongan sasar tersebut, kos saringan perlu ditanggung majikan sebagai kesinambun­gan kepada usaha pencegahan jangkitan COVID-19 dalam kalangan semua pekerja di negara ini.

Beliau berkata, prosedur program subsidi tersebut akan dimaklumka­n dari semasa ke semasa melalui Portal Prihatin https://prihatin.perkeso. gov.my yang disediakan PERKESO. — Bernama

Sambut Gawai Dayak secara sederhana, patuhi PKPB demi putuskan rantaian COVID-19

dalam konteks masyarakat berbilang budaya yang saling hormat-menghormat­i demi penyatupad­uan nasional.

“Saya dengan berbesar hati ingin mengucapka­n Selamat Gawai Dayak, Gayu Guru Gerai Nyamai Lantang Senang Nguan Menua kepada semua yang menyambut perayaan ini,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia