Utusan Borneo (Sarawak)

9,706 warga emas di Sarikei layak terima KGC

-

SARIKEI: Seramai 9,706 warga emas di bahagian Sarikei telah tersenarai dan layak menerima Kenyalang Gold Card (KGC) daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Sarawak (JKMNS).

Menteri Muda Perancanga­n Bandar, Pentadbira­n Tanah dan Alam Sekitar Datu Len Talif Salleh berkata, KGC merupakan kad diskaun untuk warga emas di Sarawak yang berumur 60 tahun dan ke atas.

“Di Malaysia, hanya Sarawak yang mempunyai dan memperkena­lkan program ini kepada golongan warga emas.

“Antara kemudahan yang disediakan melalui KGC ialah dari segi Bantuan Ihsan Kematian (BIK).

“BIK merupakan bantuan yang disalurkan kepada waris pemegang kad KGC apabila pemegang kad KGC tersebut meninggal dunia.

“Pemberian BIK sebanyak RM3,000 ini akan disalurkan kepada waris pemegang kad KGC yang layak mengikut apa yang telah termaktub dalam borang permohonan mereka setelah pemegang kad KGC meninggal dunia untuk menampung kos pengembumi­an,” kata Len.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyerahan KGC kepada warga emas bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Rajang di Dewan Sri Nyelong Sarikei, kelmarin.

Pada majlis itu, 50 warga emas dari DUN Kuala Rajang telah menerima KGC.

Menurut Len, 300 warga emas dari DUN Kuala Rajang telah tersenarai sebagai penerima KGC.

“Kita akan memberi penerangan yang lebih lanjut lagi tentang program KGC ini supaya lebih ramai warga emas akan memohon KGC ini agar mereka dapat menikmati kemudahan yang disediakan Kerajaan Sarawak.

“Kelebihan lain kad ini ialah dari segi diskaun pembelian barang, perkhidmat­an kesihatan daripada sumber yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan.

“Melalui kesempatan ini juga, kita ingin memohon kepada Jabatan Kebajikan agar memperluas penglibata­n pasar raya dan kedai tertentu supaya kemudahan KGC ini dapat dinikmati warga emas di seluruh negeri ini,” katanya.

Hadir sama pada majlis itu ialah ketua-ketua masyarakat setempat dari DUN Kuala Rajang.

 ??  ?? UNTUK KEBAJIKAN: Len merakam gambar bersama para penerima KGC dari DUN Kuala Rajang.
UNTUK KEBAJIKAN: Len merakam gambar bersama para penerima KGC dari DUN Kuala Rajang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia