Utusan Borneo (Sarawak)

PMBS adaptasi PdP dalam talian untuk capai hala tuju pendidikan

-

BETONG: Politeknik METrO Betong Sarawak (PMBS) telah mengadapta­si kaedah pembelajar­an dalam talian kepada pelajarnya untuk mencapai hala tuju pendidikan dan memantapka­n pembelajar­an tinggi.

Pengarahny­a Suhaili Aleh berkata, perubahan landskap pendidikan masa kini menguji pelajar dan pendidik untuk berdaya fikir tinggi di mana tahap kebergantu­ngan terhadap teknologi untuk sesi pengajaran dan pembelajar­an adalah tinggi dalam tempoh pasca-COVID-19.

“Corak pembelajar­an norma baharu ini bukanlah sesuatu yang baharu untuk para pensyarah, namun ia tetap menjadi cabaran untuk kedua-dua pihak, pensyarah dan pelajar kerana buat masa ini pengajaran dan pembelajar­an (PdP) tidak dapat dijalankan secara bersemuka seperti yang telah ditetapkan oleh pihak Kementeria­n Pengajian Tinggi (KPT).

“Ini merupakan satu kemestian yang para pendidik harus akur kerana aset utama kita sebagai pendidik adalah para pelajar yang mana golongan ini bakal memimpin negara dan juga masyarakat suatu masa kelak.

“Justeru, keselamata­n dan kesejahter­aan pelajar menjadi kepentinga­n kami,” katanya mengulas tentang program yang dilaksanak­an di PMBS di sini, semalam.

Menurutnya, sebelum pelaksanaa­n PdP secara dalam talian, semua pensyarah telah diberi pendedahan dan dilatih dengan pelbagai platform yang boleh dijadikan sebagai medium pembelajar­an dalam talian.

“Ini sebenarnya bagus untuk meningkatk­an lagi kemahiran pembelajar­an

SIBU: Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Bawang Assan membantu Rumah Entering Usah, Pasai dekat sini dalam permohonan pinjaman perumahan untuk membina semula rumah panjang mereka yang telah diluluskan oleh Kementeria­n Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Semalam, Ahli Dewan Negara Senator Robert Lau melawat tapak tersebut untuk menjalanka­n upacara simbolik pecah tanah.

Pinjaman tersebut berjumlah RM900,000 bagi 30 keluarga.

Lau dalam ucapannya merakamkan penghargaa­n beliau kepada kerajaan Sarawak yang dipimpin Gabungan Parti Sarawak (GPS) kerana meluluskan pinjaman tersebut. kendiri dalam kalangan pelajar kita.

“Namun, masalah utama ialah capaian Internet yang terhad di sesuatu kawasan serta tiada memiliki fasiliti seperti komputer riba, terutamany­a pelajar dari golongan B40 kadang kala menyukarka­n pelajar untuk mengakses platform yang digunakan untuk tujuan tersebut.

“Sepanjang dua minggu pemantauan, saya mendapati ini merupakan satu peralihan berimpak positif, di mana kita tidak lagi bergantung secara menyeluruh terhadap cara pembelajar­an tradisiona­l iaitu pembelajar­an di bilik kuliah.

“Pelajar pula lebih berkeyakin­an dan kreatif dalam memikirkan cara pembentang­an kerja kursus kepada pensyarah.

“Dalam mengambil kira konteks pembelajar­an sekarang, kita tidak dapat menyangkal terdapat pro dan kontra yang wujud kerana kebergantu­ngan ke atas pembelajar­an secara dalam talian.

“Jurusan pelanconga­n contohnya, memerlukan para pelajar untuk melakukan aktiviti

Menurut Lau yang juga Pengerusi SUPP Cawangan Bawang Assan, kerajaan negeri prihatin terhadap kesejahter­aan masyarakat luar bandar dan ini merupakan salah satu skim untuk lapangan supaya dapat berinterak­si dengan komuniti dan juga industri-industri yang berkaitan.

“Manakala, bidang perbankan menuntut para pelajar untuk melihat sendiri operasi sistem bank serta tata kerja pekerja bank sebagai pendedahan awal serta bagi memenuhi Programme Learning Outcome (PLO) dan Course Learning Outcome (CLO).

“Namun, aktiviti ini belum dapat dijalankan bagi mematuhi arahan Majlis Keselamata­n Negara (MKN),” tambahnya.

Sementara itu, Ketua Unit e-Learning PMBS Hanini Marzuki berkata, pengajaran dan pembelajar­an dalam talian (PdPDT) untuk PMBS terbahagi kepada dua jenis iaitu ‘synchronou­s’ dan ‘asynchrono­us.’

“PdPDT ‘synchronou­s’ merupakan penggunaan aplikasi untuk ‘live teaching’ seperti Microsoft Teams, Zoom, Cisco WebEx dan sebagainya.

“Manakala PdPDT ‘asynchrono­us’ pula merujuk kepada sistem pembelajar­an seperti CIDOS yang aktif digunakan oleh para pensyarah membantu mereka.

Rumah Entering katanya lagi, adalah dalam keadaan daif.

Tambahnya, penduduk rumah panjang telahpun membersih dan meratakan untuk menjalanka­n aktiviti pengukuhan seperti latihan atau kuiz atau memuat naik video-video berkaitan pengajaran dan pembelajar­an (PdP).

“Para pensyarah telah mengikuti kursus-kursus persediaan dan pengukuhan anjuran Bahagian Instruksio­nal dan Pembelajar­an Digital (BIPD), Jabatan Pendidikan Politeknik dan Kolej Komuniti (JPPKK) dalam mengendali­kan kelas secara dalam talian untuk membantu melicinkan proses PdP.

“Ini juga selaras dengan garis panduan yang telah ditetapkan supaya sesi pembelajar­an bersemuka tidak dijalankan sehinggala­h 1 September kelak,” jelasnya.

Namun begitu katanya, pengambila­n pelajar baharu politeknik masih dijalankan seperti biasa dan dilakukan dua kali setahun untuk sesi Jun dan juga Disember.

“Untuk maklumat lanjut, bolehlah menghubung­i Unit Hal Ehwal Pelajar PMBS menerusi talian 083-472676 atau melalui laman Facebook di Politeknik METrO Betong Sarawak untuk sebarang pertanyaan,” tambahnya.

SUPP Bawang Assan bantu Rh Entering dapatkan pinjaman bina rumah baharu

tapak baharu rumah panjang mereka.

Hadir sama dua Setiausaha Politik Ketua Menteri Daniel Bujal dan Romeo Christophe­r Tegong serta ahli-ahli parti komponen yang lain.

 ??  ?? RASMI: Lau (empat kiri) sambil disaksikan yang lain menyempurn­akan upacara simbolik pecah tanah tapak baharu Rumah Entering, Pasai semalam.
RASMI: Lau (empat kiri) sambil disaksikan yang lain menyempurn­akan upacara simbolik pecah tanah tapak baharu Rumah Entering, Pasai semalam.
 ??  ?? FOKUS: Pensyarah PMBS terus memberikan yang terbaik untuk pelajar mereka.
FOKUS: Pensyarah PMBS terus memberikan yang terbaik untuk pelajar mereka.
 ??  ?? SUHAILI
SUHAILI

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia