Utusan Borneo (Sarawak)

Murray bermula positif dalam aksi pertamanya

-

NEW YORK: Jaguh Britain, Andy Murray, meraih kemenangan pertama sekembalin­ya beraksi dalam Jelajah ATP pada Sabtu apabila menewaskan Frances Tiafoe 7-6(8/6), 3-6 dan 6-1 pada perlawanan pertama beliau tahun ini di Terbuka Western dan Southern.

Pemain berusia 33 tahun itu meneruskan kemaraan ke pusingan kedua dalam cuaca yang panas dan lembap dan akan bertemu dengan pilihan kelima kejohanan dari Jerman, Alexander Zverev pada kejohanan dalam zon kawalan khas yang juga akan digunakan untuk kejohanan Terbuka AS pada lewat bulan ini.

Murray memenangi kejuaraan Terbuka AS pada 2012 dan juga kejohanan Wimbledon pada 2013 dan 2016 selain pingat emas Sukan Olimpik 2012 dan 2016.

Bekas pemain nombor satu dunia itu, yang berada pada ranking ke-129 dunia, mengalami kecederaan tulang pinggul pada kejohanan Piala Davis November tahun lepas dan dengan masalah pandemik koronaviru­s (COVID19) yang menyebabka­n sukan tenis terhenti hampir lima bulan, memaksa beliau tidak beraksi sehingga bertemu Tiafoe, 22, atas tiket wildcard kejohanan.

“Saya fikir saya bergerak dengan baik hari ini,” kata Murray. “Ia mungkin apa yang paling menggembir­akan saya dan mungkin perkara yang paling meyakinkan saya untuk bermain.

“Permainan saya mungkin boleh lebih bagus lagi. Saya melakukan beberapa perkara yang baik pada akhirnya tetapi saya masih boleh meningkatk­an lagi permainan saya.”

Perlawanan berlangsun­g di Pusat Tenis Kebangsaan, gelanggang utama untuk kejohanan ini dengan Stadium Arthur Ashe dan Stadium Louis Armstrong hanya akan digunakan untuk Terbuka AS.

Turut meneruskan kemaraan ialah pemain dari Kanada, Felix Auger-Aliassime, yang menewaskan Nikoloz Basilashvi­li 6-4 dan 6-1 pada perlawanan pertama Jelajah ATP sejak bulan Mac.

Dalam bahagian wanita, pemain ranking ke-13 dari Greece, Maria Sakkari, menewaskan bintang remaja AS, Coco Gauff 6-1 dan 6-3 dalam masa 64 minit.

Sakkari mungkin akan bertemu jaguh tuan rumah, Serena Williams di pusingan kedua.

Ekaterina Alexandrov­a dari Rusia, menewaskan pilihan kesembilan dari Kazakhstan, Elena Rybakina 7-5 dan 76(8/6). — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? BERTENAGA: Murray beraksi menentang Tiafoe dalam Kejohanan Terbuka Western dan Southern di New York City, AS.
— Gambar AFP BERTENAGA: Murray beraksi menentang Tiafoe dalam Kejohanan Terbuka Western dan Southern di New York City, AS.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia