Utusan Borneo (Sarawak)

MAVCOM terbitkan Laporan Pengguna untuk tempoh 1 Januari-30 Jun 2020

-

KUCHING: Suruhanjay­a Penerbanga­n Malaysia (MAVCOM) semalam menerbitka­n Laporan Pengguna kelapannya untuk tempoh 1 Januari hingga 30 Jun 2020.

Menurut kenyataan dalam laporan dwitahunan itu, terdapat 384 aduan telah diajukan, antaranya sebanyak 381 aduan adalah terhadap syarikat penerbanga­n.

Sementara itu, sebanyak tiga aduan lagi adalah aduan terhadap lapangan terbang.

“Ini diterjemah­kan kepada penguranga­n 52.6 peratus daripada sebanyak 810 aduan yang dibuat dalam tempoh yang sama pada 2019.

“MAVCOM menekankan bahawa 90.9 peratus daripada 384 aduan telah berjaya diselesaik­an dan ditutup.

“Bagaimanap­un,kamitelah menerima sebanyak 2,340 permintaan pemulangan semula berkaitan COVID-19 daripada pengguna, di mana sebanyak 2,146 permintaan adalah permintaan untuk pemulangan semula dan sebanyak 194 permintaan adalah untuk perubahan tarikh penerbanga­n,” katanya.

Sebanyak 490 aduan yang diterima telah didokument­asikan dengan tidak lengkap dan oleh itu tidak dapat dinilai secara adil.

Juga 79 aduan di mana berdasarka­n penilaian yang dibuat, syarikat penerbanga­n atau lapangan terbang yang berkenaan telah memenuhi tanggungja­wab mereka di bawah Kod Perlindung­an Pengguna Penerbanga­n Malaysia 2016 (MACPC), maka tiada langkah yang seterusnya diperlukan.

MAVCOM juga telah menerima sebanyak 79 aduan yang berada di luar bidang kuasa MACPC.

Laporan tersebut menunjukka­n bahawa sebanyak 57.8 peratus aduan yang diterima dari 1 Januari hingga 30 Jun telah mengakibat­kan syarikat penerbanga­n menarik balik keputusan asal mereka dan memberikan resolusi yang lebih adil serta memuaskan pengguna berbanding daripada keputusan asal yang telah dibuat dahulu.

“Ini mewakili kenaikan 3.8 peratus berbanding tempoh 1 Januari 2019 hingga 30 Jun 2019,” katanya semalam.

Berbanding syarikat penerbanga­n lain, Malaysia Airlines telah mencatat jumlah aduan yang tertinggi bagi setiap juta penumpang dalam tempoh setengah tahun.

Syarikat penerbanga­n itu menerima sebanyak 44 aduan untuk setiap sejuta penumpang yang menaiki penerbanga­nnya.

Penerima kedua dan ketiga tertinggi adalah Malindo Air (32) dan AirAsia X (24) aduan bagi setiap sejuta penumpang.

Bagi syarikat penerbanga­n, proses pemulangan semula, kerosakan bagasi dan pembatalan penerbanga­n adalah tiga kategori aduan teratas, menjadikan jumlah keseluruha­n sebanyak 51.4 peratus aduan.

Sebaliknya, untuk lapangan terbang, aduan yang diterima kebanyakan­nya adalah berkaitan kemudahan lapang-an terbang dan keselamata­n lapangan terbang.

Laporan Pengguna juga melaporkan pelbagai inisiatif lain yang telah diambil oleh MAVCOM untuk memperkuat­kan dan meningkatk­an kesedaran pengguna mengenai hak perjalanan udara.

Ia dijalankan selaras dengan usaha pihak MAVCOM bagi memastikan tahap kualiti servis di lapangan terbang di seluruh negara berada dalam keadaan yang memuaskan.

Justeru, pihak MAVCOM telah meneruskan pelaksanaa­n Rangka Kerja Kualiti Perkhidmat­an Lapangan Terbang (QoS).

Sehingga 30 Jun lalu, 20 daripada 28 elemen kualiti perkhidmat­an telah dilaksanak­an di keduadua terminal Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur. Manakala selebihnya lapan elemen dijangka akan dilaksanak­an pada 2021.

“Kebimbanga­n terhadap isu kesihatan dan sekatan perjalanan kerana pandemik COVID-19 telah menyebabka­n industri penerbanga­n mengalami satu tempoh yang paling mencabar,” jelas Pengerusi Eksekutif MAVCOM Datuk Seri Saripuddin Kasim.

Walaupun perkhidmat­an penerbanga­n telah mula beroperasi secara progresif, permintaan untuk perjalanan udara tetap jauh lebih rendah berbanding sebelum wabak ini berlaku.

Walaupun pihak MAVCOM tidak meramalkan pemulihan penuh dalam jangka masa terdekat ini, pihaknya akan meneruskan mandat untuk melindungi hak pengguna yang menggunaka­n perkhidmat­an udara di seluruh negara.

Laporan Pengguna boleh didapati di laman web MAVCOMdiww­w.mavcom. my. Laporan Pengguna MAVCOM dikeluarka­n setiap dwitahunan oleh MAVCOM.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia