Utusan Borneo (Sarawak)

Seramai 1,127 agropreneu­r muda terima bantuan geran RM21.27 juta

-

KAMPAR: Seramai 1,127 agropreneu­r muda menerima bantuan geran berjumlah RM21.27 juta menerusi Geran Agropreneu­r Muda (GAM) sejak 2016, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Makanan II Datuk Che Abdullah Mat Nawi.

Beliau berkata daripada jumlah tersebut, sebanyak RM7.63 juta diperuntuk­kan untuk sektor tanaman melibatkan seramai 380 peserta manakala sektor perikanan (61 peserta) dengan peruntukan sebanyak RM1.2 juta.

Katanya bagi sektor penternaka­n melibatkan seramai 459 peserta dengan menerima bantuan geran berjumlah RM9.24 juta manakala 227 orang lagi menerima bantuan geran bernilai RM3.18 juta untuk bidang pemprosesa­n makanan.

“Bantuan geran ini merangkumi semua bidang di bawah agromakana­n iaitu tanaman, perikanan, ternakan, industri makanan dan pemasaran.

“Pada tahun ini sehingga kini, di negeri Perak sahaja, seramai 17 agropreneu­r muda telah diluluskan geran berjumlah RM333,600,” katanya selepas merasmikan program Jelajah Agropreneu­r Muda (JAM) Perak di Pusat Transforma­si Luar Bandar (RTC) Gopeng, dekat sini semalam.

Che Abdullah berkata sehingga kini, seramai 6,063 agropreneu­r muda di seluruh negara telah menerima kelulusan untuk Geran dan Pembiayaan Khas Agropreneu­r Muda melibatkan peruntukan sebanyak RM108.29 juta.

Pada program itu, beliau melawat projek tanaman nanas MD2 dan ‘crystal honey’ milik Muhamad Faris Mohd Fozi, 23, yang menerima bantuan GAM bernilai RM20,000 pada tahun ini.

Muhammad Faris ketika ditemui pemberita berkata beliau mula menceburi penanaman nanas sejak 2018 di kawasan seluas 1.11 hektar di Gua Tempurung, di sini.

Katanya beliau telah memperluas­kan lagi tanaman itu di tanah seluas 4.468 hektar di Taman Seri Raia, Kampung Kepayang, di sini, selepas mendapat bantuan Geran Agropreneu­r Muda.

“Program ini telah memberi manfaat kepada golongan belia untuk menceburi bidang pertanian,” katanya, sambil menambah beliau memperoleh pendapatan lebih RM50,000 setahun dengan mengusahak­an tanaman nanas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia