Utusan Borneo (Sarawak)

PBB desak Ethiopia lindungi orang awam di wilayah Tigray

-

NEW YORK: Setiausaha Agung Pertubuhan BangsaBang­sa Bersatu (PBB) Antonio Guterres menggesa Ethiopia melakukan yang terbaik untuk melindungi orang awam di wilayah Tigray, lapor agensi berita Sputnik.

“Berikutan laporan kemungkina­n berlaku serangan ketenteraa­n ke atas ibu kota wilayah Mekelle, beliau mendesak pemimpin Ethiopia melakukan segala yang mungkin untuk melindungi orang awam, menegakkan hak asasi manusia dan memastikan akses kemanusiaa­n bagi pemberian bantuan yang sangat diperlukan,” kata jurucakap PBB Stephane Dujarric dalam satu kenyataan kelmarin.

Tentera Ethiopia memulakan operasi menentang

Pasukan Hadapan Pembebasan Rakyat Tigray (TPLF) pada awal November, setelah pemerintah menuduh kumpulan militan Tigray menyerang sebuah pangkalan tentera.

Kelmarin, pegawai Ethiopia mengatakan ramai anggota TPLF dan pejuang militan menyerah diri dalam tempoh 72 jam.

Pesuruhjay­a Tinggi PBB bagi Pelarian (UNHCR) berkata jumlah pelarian Ethiopia yang menyeberan­g ke negara jiran Sudan bagi mencari perlindung­an telah melebihi 40,000.

Dujarric berkata, Guterres meminta pergerakan yang bebas dan selamat buat golongan yang memerlukan keselamata­n dan bantuan, tanpa mengira latar belakang. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia