Utusan Borneo (Sarawak)

NRDA TERUS FOKUS PELAKSANAA­N PROJEK DEMI RAKYAT LUAR BANDAR

-

LIMBANG: Agensi Pembanguna­n Wilayah Utara (NRDA) yang berperanan untuk memacu pembanguna­n negeri khusus utara Sarawak turut memfokus kemajuan di luar bandar melalui pelaksanaa­n projek kecil yang memberi manfaat kepada penduduk di kawasan tersebut.

Menteri Muda Pemodenan Pertanian, Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah Sarawak Datuk Dr Abdul Rahman Ismail berkata, NRDA yang bertanggun­gjawab terhadap pelaksanaa­n pembanguna­n di kawasan Limbang dan Lawas terus memberi tumpuan kepada pembanguna­n asas luar bandar, selain aspek sosioekono­mi, sektor pelanconga­n dan pembanguna­n usahawan.

Jelasnya, bagi tujuan itu hampir RM10 juta diperuntuk­kan bagi tahun 2020 hingga 2021 untuk dilaksanak­an di sini.

“NRDA memberikan peruntukan untuk jalan simen ke rumah-rumah sebanyak RM2 juta, pembinaan pembetung bernilai RM2 juta dan RM5 juta untuk menaik taraf jeti kayu kepada konkrit bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Kota untuk tahun 2020 hingga 2021,” katanya kepada media pada lawatan ke beberapa projek dalam kawasannya.

ADUN Bukit Kota itu berkata, NRDA memberi peruntukan kepada projek kecil, pembinaan jalan menuju rumah-rumah dan pembetung menyeberan­gi parit, menyimen titian kayu di kampung-kampung seperti Seberang Kedai, Limpaku Pinang dan Pangkalan Rejab.

Jelas beliau, peruntukan itu akan dimanfaatk­an sepenuhnya untuk kesejahter­aan penduduk di kawasannya.

“Kemudahan ini akan memberi keselesaan kepada penduduk kampung di luar bandar.

“Meskipun belum lengkap, kita terus turun padang mendengar mendengar permohonan tambahan yang disuarakan penduduk,” jelasnya lagi.

 ??  ??
 ??  ?? PENGHUBUNG: Dr Abdul Rahman (kiri) melihat projek menyimen jalan ke rumah-rumah di Kampung Lubuk Piasau kelmarin.
PENGHUBUNG: Dr Abdul Rahman (kiri) melihat projek menyimen jalan ke rumah-rumah di Kampung Lubuk Piasau kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia