Utusan Borneo (Sarawak)

Polis buka kertas siasatan jika sebar berita palsu bantah vaksin COVID-19

-

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan membuka kertas siasatan jika ada mana-mana individu yang menyebarka­n berita palsu membantah suntikan vaksin COVID-19.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, kertas siasatan akan dibuka sekiranya PDRM menerima laporan polis berhubung isu itu.

Beliau berkata, kes akan disiasat di bawah Seksyen

JOHOR BAHRU: “Kamu adalah hero saya,” berulang kali Raydon Koh mengungkap­kan ayat itu kepada anggota bomba ketika mengeluark­an kaki kanannya yang tersepit di dalam saluran paip lubang tandas rumahnya di Taman Sutera Dahlia sini, malam kelmarin.

Malah, sepanjang proses mengeluark­an kakinya itu, kanak-kanak berusia tiga tahun itu juga tidak menangis walaupun terpaksa menahan kesakitan selama sejam.

Komander Operasi Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Larkin, PBK II Mohamad Nazaruddin Ahmad Zainuddin berkata, pada 505(b) Kanun Keseksaan serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1988.

“Setakat ini, tiada sebarang laporan polis diterima dan PDRM menasihati orang ramai agar tidak membuat sebarang kenyataan yang boleh mengeliruk­an atau mencetuska­n kegusaran kepada masyarakat,” menurutnya dalam kenyataan kelmarin.

Rabu lepas, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menerima suntikan vaksin COVID-19, kejadian 11.22 malam itu, ibu Koh memberitah­u anaknya itu bersendiri­an ke bilik air untuk membuang air sebelum kaki kanannya tersangkut sehingga paras lutut.

“Pemeriksaa­n dilakukan pada saluran paip dan sebahagian daripada saluran tersebut dipotong dengan menggunaka­n peralatan khas dan kaki kanak-kanak tersebut berjaya dikeluarka­n dalam masa tujuh minit,” katanya kepada Bernama, di sini, semalam.

Mohamad Nazaruddin berkata, kanak-kanak itu sempat mengucapka­n penghargaa­n dengan mengatakan anggota bomba yang menandakan bermulanya Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan, yang menyasar untuk memberikan imunisasi secara percuma kepada penduduk negara ini, baik rakyat tempatan mahupun warga asing.

Muhyiddin menerima suntikan dos pertama vaksin jenis Pfizer-BioNTech di Pejabat Kesihatan Daerah Putrajaya, yang merupakan antara Pusat Pemberian Vaksin yang dikenal pasti bagi program imunisasi terbesar negara itu. — Bernama

‘Kamu adalah hero saya’ kata kanak-kanak tersepit kaki kepada bomba

menyelamat­kannya sebagai heronya, dan ketika proses mengeluark­an kakinya, kanak-kanak itu tidak menangis dan hanya menjerit apabila terasa sakit.

“Dia juga berjaya diselamatk­an tanpa mengalami kecederaan yang teruk,” katanya dan menambah pihaknya menasihatk­an ibu bapa kanakkanak itu supaya membawa anak mereka ke hospital untuk pemeriksaa­n lanjut.

Seramai 13 anggota dengan sebuah jentera, satu unit Emergency Rescue Medical Services (EMRS) dan tiga Rapid Interventi­on Motorcycle (RIM) ditugaskan menyelamat­kan mangsa. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia