Utusan Borneo (Sarawak)

PGA8 rampas cecair vape bernilai RM422,000 di Rantau Panjang

-

KOTA BHARU: Pasukan Gerakan Am (PGA) Kelantan merampas 20 kotak cecair vape bernilai RM422,000 yang ditemui di dalam semak di tebing Sungai Golok berdekatan pangkalan haram Rambutan di Rantau Panjang, Pasir Mas kelmarin.

Pegawai Pemerintah Batalion Ke-8 PGA Supt Muhammad Shamsuddin berkata, pihaknya percaya bahan berkenaan disorokkan di situ oleh penyeludup sebelum dibawa keluar ke negara jiran.

“Penemuan itu dibuat oleh sepasukan anggota rondaan bermotosik­al pada 7 malam yang memeriksa bungkusan kotak mencurigak­an di kawasan tersebut. Pemeriksaa­n menemukan lebih 3,000 botol cecair vape pelbagai warna dan perisa,” katanya dalam kenyataan semalam.

Beliau berkata, kesemua rampasan diserahkan kepada Kementeria­n Kesihatan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 13(a) Akta Racun 1952.

Sementara itu, Muhammad berkata pihaknya turut merampas sembilan botol air ketum dan 3,200 batang rokok jenama ‘Saat’ yang disembunyi­kan di dalam sebuah kereta di Kampung Kepulau dekat Palekbang, Tumpat, jam 1 pagi semalam.

Susulan itu, seorang lelaki berusia 40-an yang mengaku pemilik kenderaan tersebut ditahan dan kesemua rampasan diserahkan kepada Ibu Pejabat Polis Daerah Pasir Mas untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952 dan Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia