Utusan Borneo (Sarawak)

Dadah: Lelaki didenda RM2,000, enam bulan penjara

-

MIRI: Seorang lelaki didenda RM2,000 atau enam bulan penjara oleh Mahkamah Majistret di sini setelah mengaku bersalah atas tuduhan terlibat kegiatan penyalahgu­naan dadah.

Mahkamah turut memerintah­kan tertuduh menjalani pengawasan oleh pihak berkuasa selama tempoh dua tahun.

Liau Chee Joon, 25, dari Sungai Dalam, Taman Tunku didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 15 (1) akta yang sama.

Mengikut kesalahan ini, tertuduh boleh didenda RM5,000 atau penjara dua tahun dan serta-merta dikehendak­i menjalani pengawasan oleh pegawai seperti ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang daripada dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun mengikut Seksyen 38B ADB 1952.

Menurut keterangan kes, tertuduh didapati menggunaka­n dadah berbahaya jenis amphetamin­e dan methamphet­amine yang terkandung dalam Jadual Pertama ADB 1952, dengan cara memasukkan dadah itu ke dalam tubuh sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu jam 12.15 tengah hari, pada 24 Januari 2020 di Pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah (BSJND) Miri.

Pendakwaan dilakukan ASP Mary Ong di hadapan Majistret Leona Dominic Mojiliu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia