Utusan Borneo (Sarawak)

Kelab bola sepak elit Itali gagal capai persetujua­n penjualan hak penyiaran

-

MILAN: Kelab bola sepak elit Itali sekali lagi gagal mencapai persetujua­n untuk penjualan hak penyiaran televisyen domestik untuk tiga tahun akan datang, tetapi penyiaran CBS akan menyiarkan perlawanan di Amerika Syarikat (AS).

Sebanyak 20 kelab dalam Serie A Itali sebulat suara memilih hak penyiaran antarabang­sa kepada CBS untuk menyiarkan perlawanan Serie A dan Piala Itali untuk tempoh dari 2021 hingga 2024.

“Dalam satu bahagian strategik seperti Amerika Syarikat, kami boleh meningkatk­an nilai hak penyiaran kami kepada lebih 30 peratus dengan rakan utama seperti CBS,” kata CEO Lega Serie A, Luigi De Siervo.

“Ini adalah keputusan dari usaha sepanjang 18 bulan terakhir dan pertambaha­n pemilik kelab dari Amerika yang membuat keputusan untuk melabur ke dalam pasukan kami,” tambah beliau.

Bagaimanap­un, kelab-kelab gagal mencapai persetujua­n untuk kali ketujuh tentang pasaran domestik, dengan peraturan menyatakan bahawa sekurang-kurangnya 14 kelab harus menyokong untuk undian dilakukan.

Liga Itali berharap untuk mendapatka­n lebih 973 juta euro setahun untuk tiga tahun akan datang dari penjualan hak penyiaran TV domestik.

“Berkaitan hak penyiaran televisyen untuk wilayah Itali selama tiga tahun, undian tidak membawa kepada pemilihan sebarang pakej, jadi isu itu akan dibincangk­an sekali lagi pada Perhimpuna­n pada 26 Mac,” tambah Lega Serie A.

Had kesahan tawaran diserahkan Januari lepas oleh platform penyiaran striming sukan, DAZN dan penyiar semasa, Sky, ialah pada 29 Mac.

Jika hak penyiaran tidak diberikan menjelang tarikh ini, tender baharu akan dibuka dengan risiko penurunan harga tawaran. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia