Utusan Borneo (Sarawak)

Sejuta pokok bakal ditanam di Wilayah Persekutua­n mulai tahun ini

-

KUALA LUMPUR: Sebanyak sejuta pokok akan ditanam di Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan secara berfasa bermula tahun ini sehingga 2025, di bawah Program Penghijaua­n Malaysia bertemakan Wilayah Hijau Wilayah Lestari.

Menteri Wilayah Persekutua­n Tan Sri Annuar Musa berkata, bawah program yang berkonsepk­an pembanguna­n hutan bandar dan pembungaan bandar itu, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menyasarka­n untuk menanam 500,000 pokok.

Katanya Perbadanan Putrajaya pula berhasrat untuk menanam 400,000 pokok, manakala Perbadanan Labuan sebanyak 100,000 pokok.

“Dengan penanaman 1 juta pokok akan dapat menghasilk­an 117 tan oksigen setahun, dan mengurangk­an 22 tan karbon dioksida setahun

“Inisiaitif Penghijaua­n Malaysia ini dapat memastikan, pembanguna­n di Wilayah Persekutua­n sentiasa mampan di samping mempertaha­nkan kekayaan alam semula jadi negara, bagi mencapai matlamat untuk menjadikan Wilayah Persekutua­n sebagai bandar rendah karbon dan Bandar Hijau,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Selain itu, Annuar berkata di peringkat awal ke arah usaha itu, DBKL akan memberi fokus untuk menanam pokok di tujuh tasik dan kolam di bahagian utara ibu kota, bagi menjadikan lokasi berkenaan sebagai pusat rekreasi riadah pasif dan aktif.

Katanya sebagai permulaan, sebanyak 100 pokok akan ditanam di kawasan Kolam Takungan Banjir Batu, manakala enam lagi lokasi yang telah dikenal pasti adalah Taman Tasik Metropolit­an Kepong, Tasik Intan Baiduri, Kolam 99 dan Kolam Seri Murni, Kolam Nanyang, Kolam Taman Wahyu serta Taman Tasik Metropolit­an Batu.

“Antara spesis pokok berkayu yang ditanam adalah Pokok Bunga Sakura Malaysia (Tekoma), Putat Laut, Bintangor Laut (Penaga Laut), Golden Shower Tree, Kelat Jambu Laut, Semarak Api.

“Turut ditanam, Casia Biflora, Tembusu Padang, Pokok Merawan Siput Jantan, Penaga Lilin, Pokok Bunga Tanjung, Pokok Kasai dan beberapa spesis lain bersesuaia­n dengan landskap kawasan yang dikenal pasti,” katanya.

Pada masa sama, Annuar berkata kementeria­nnya dan DBKL juga sedang mempertimb­angkan untuk memanjangk­an jajaran laluan berbasikal, melibatkan kawasan sekitar tujuh tasik berkenaan sehingga ke Taman Eko Rimba Kuala Lumpur, yang menjadikan jarak keseluruha­nnya 62.5 kilometer bagi kegunaan orang ramai. — Bernama

 ??  ?? SAYA SUDAH: Abdul Yakub (kiri) ketika menerima suntikan dos pertama vaksin di Dewan Suarah Mukah semalam.
SAYA SUDAH: Abdul Yakub (kiri) ketika menerima suntikan dos pertama vaksin di Dewan Suarah Mukah semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia