Utusan Borneo (Sarawak)

SUPP Bawang Assan sumbang makanan kepada penduduk Sungai Rassau

-

SIBU: Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Bawang Assan telah menghulurk­an sumbangan makanan kepada penduduk rumah panjang di Sungai Rassau yang dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat­kan (PKPD) pada Selasa lalu.

Penghantar­an sumbangan menggunaka­n bot laju itu yang mengambil masa dua jam untuk tiba dari sini diketuai pengerusin­ya Senator Robert Lau bersama beberapa orang ahli yang lain.

Beliau ketika mengetuai rombongan menghantar sumbangan tersebut berkata, Sungai Rassau dikenakan PKPD selama 14 hari bermula 3 April lalu sehingga 16 April ini susulan peningkata­n kes positif COVID-19 di kawasan tersebut.

“Bantuan ikhlas dari SUPP Cawangan Bawang Assan ini diterima sembilan rumah panjang yang mempunyai kira-kira 166 keluarga.

“Sumbangan adalah merangkumi beras, minyak masak, telur, makanan dalam tin, mihun, sayur-sayuran segar dan pelitup muka,” jelasnya lagi.

Beliau memberitah­u, mereka hanya dapat meletakkan sumbangan tersebut di jeti Sungai Rassau dan ia kemudian diambil penduduk rumah panjang berkenaan.

Pada sumbangan makanan itu juga, beliau turut mengagihka­n pelitup muka dan dana kerajaan kepada Jawatankua­sa Kemajuan dan Keselamata­n Kampung (JKKK) rumah panjang yang berkenaan.

Sementara itu, Lau berkata, Pejabat Kesihatan Bahagian Mukah telah menjalanka­n ujian saringan yang pertama ke atas 308 penduduk pada minggu lepas di mana 17 kes didapati positif.

“Ujian calitan kedua akan dijalankan pada Sabtu ini,” jelas beliau.

Beliau menambah, kerajaan negeri juga menyalurka­n bantuan bakul makanan kepada penduduk Sungai Rassau termasuk kakitangan awam yang ditempatka­n di situ.

 ??  ?? IKHLAS: Lau (tiga kanan) ketika menyerahka­n dana kerajaan berbentuk cek kepada salah seorang penerima di Sungai Rassau dekat Sibu, baru-baru ini.
IKHLAS: Lau (tiga kanan) ketika menyerahka­n dana kerajaan berbentuk cek kepada salah seorang penerima di Sungai Rassau dekat Sibu, baru-baru ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia