Utusan Borneo (Sarawak)

PKR santuni mangsa kebakaran Rh Jeff Anchum

-

MIRI: Parti Keadilan Rakyat (PKR) semalam menghantar bantuan makanan dan pakaian terpakai kepada mangsa kebakaran Rumah Jeff Anchum di Bukit Limau, Lapok.

Bantuan dihantar menggunaka­n dua kereta pacuan empat roda melalui perjalanan lebih dua jam dari pusat bandar raya Miri.

Hadir mewakili penduduk ialah Pengerusi PKR Marudi Elias Lipi Mat yang menerima sumbangan daripada Ahli Parlimen Miri yang juga Ketua PKR Miri Dr Michael Teo.

Sumbangan adalah daripada ahli-ahli PKR di bahagian ini sebagai tanda keprihatin­an mereka untuk meringanka­n beban mangsa.

Dr Teo berkata, sumbangan terbabit adalah sebahagian daripada projek agihan makanan daripada PKR untuk penduduk di luar bandar dan pedalaman dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Ini merupakan pengagihan (bantuan) kali ketujuh kita kepada rumah-rumah panjang. Hari ini (semalam) adalah untuk mangsa kebakaran rumah panjang,” jelasnya.

Dr Teo memberitah­u, sebelum ini bantuan turut diberikan ke rumah panjang yang menjalani kuarantin untuk menambah keperluan bekalan makanan mereka.

Antara yang didermakan ialah beras, minyak masak, gula, biskut serta barangan keperluan harian lain.

“Kita akan cuba mendapatka­n lebih banyak pakaian terpakai dan menghantar­nya kepada mangsa pada esok (hari ini),” tambahnya.

Kebakaran rumah panjang 24 pintu itu berlaku pada 5 April lalu yang menyebabka­n hampir 200 penduduk tinggal sehelai sepinggang.

Elias berkata, penduduk sekarang berteduh di tempat tinggal sementara yang didirikan di kawasan rumah panjang itu.

Hadir sama semalam ialah Ketua PKR Baram Roland Engan dan Ketua PKR Hulu Rajang Abun Sui Anyit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia