Utusan Borneo (Sarawak)

Dua lelaki Mexico menyamar warga emas demi vaksin COVID-19

-

KOTA MEXICO: Dua lelaki Mexico dalam lingkungan usia 30-an berjaya mendapatka­n suntikan vaksin COVID-19 di ibu kota dengan menyamar sebagai warga emas, namun kemudian telah ditangkap, kata pihak berkuasa kelmarin.

Dengan rambut dan kening mereka diwarnakan putih, lelaki tersebut mengunjung­i sebuah pusat vaksinasi bagi golongan berumur lebih 60 tahun dengan memakai pelitup muka dan pelindung muka plastik, menurut pejabat datuk bandar.

Kedua-duanya mengemukak­an dokumen pengenalan palsu dan menerima vaksin, namun rancangan mereka gagal apabila mereka perlu bercakap dengan seorang pekerja di pusat itu kemudian.

“Seorang rakan sekerja menyedari suara itu bukan milik seorang lelaki tua dan ketika itulah dia menghubung­i pihak berkuasa,” pegawai Kota Mexico Cristina Cruz dipetik oleh laman berita UNOTV sebagai berkata.

Penyamar tersebut berdepan tuduhan mencuri identiti, katanya.

Mexico yang mempunyai seramai 126 juta penduduk, di mana angka kematian rasminya akibat COVID-19 pada 205,000 adalah yang ketiga tertinggi di dunia, telah membahagik­an hampir 10 juta dos vaksin kepada kakitangan kesihatan dan warga emas. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia