Utusan Borneo (Sarawak)

Kompleks Kubah Ria lokasi strategik pusat fasiliti 'Racing Simulator': Afiq

-

selepas empat kali tumpas dalam peringkat

suku akhir di bawah pimpinan Solskjaer. “Kami tidak sabar menanti permainan itu,” kata jurulatih Norway itu. “Kami kini di peringkat separuh akhir. Ia berasa seperti per

KUCHING: Kompleks Kubah Ria, Satok dikenal pasti antara lokasi strategik pembanguna­n pusat fasiliti 'Racing Simulator' yang pertama di Sarawak.

Presiden Persatuan Sukan Elektronik Sarawak (SESA), Afiq Fadhli Narawi berkata untuk itu persatuan tersebut akan bekerjsama dengan rakan teknologi dalam memorandum persefaham­an (MoU) iaitu Serba Dinamik Holdings Berhad untuk merealisas­ikan pembanguna­n ini.

"Kita telah mengenal pasti kawasan strategik antaranya adalah Kompleks Kubah Ria, Satok," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Dalam pada itu, beliau memberitah­u SESA mendapat kelulusan dana bantuan daripada Majlis Sukan Negera (MSN) untuk pembanguna­n pusat fasiliti Racing Simulator yang pertama di Sarawak.

Jelasnya, 'racing simulator' adalah istilah kolektif untuk lawanan Eropah sebenar memandangk­an Roma ialah pasukan yang mempunyai banyak sejarah.

“Kami berharap untuk mara ke pusingan akhir. Menakjubka­n jika kami boleh menamatkan musim dengan membawa pulang trofi.”

Pasukan tuan rumah membuka perisian komputer cuba mensimulas­ikan perlumbaan automatik secara tepat, lengkap dengan pemboleh ubah dunia nyata (real-world variables) seperti penggunaan bahan bakar, kerosakan, kehausan dan cengkaman tayar, dan tetapan penggantun­gan.

Tambahnya, untuk berdaya saing dalam perlumbaan simulator, pemandu mesti memahami semua aspek pengendali­an kereta yang gol seawal enam minit apabila Paul Pogba menyempurn­akan lorongan Alex Telles ke Cavani, menjaringk­an gol ke sudut dalam.

Yangel Herrera hampir meledakkan gol penyamaan pada malam itu, namun dua tandukanny­a tersasar dari gol David de Gea manakala menjadikan perlumbaan itu seakan-akan perlumbaan yang nyata dan memerlukan kemahiran seperti cara mengawal brek, cara mengekalka­n kawalan kereta, memahami kondisi kereta ketika perlumbaan, cara mengekalka­n kelajuan sewaktu selekoh dan banyak lagi.

"Tahap kesukaran inilah memberi pengalaman sebenar kepada pelumba meminati sukan ini dan objektif utamanya adalah mewujudkan rasa kepantasan dan rasa 'realisme'," jelasnya.

Menurut Afiq, tujuan perancanga­n fasiliti ini adalah bagi merancakka­n pembanguna­n sukan elektronik di Sarawak melalui landasan berbeza dan melahirkan lebih ramai bakat muda bidang permotoran melalui simulator racing.

"Kita menghantar kertas kerja kepada MSN dan mendapat kelulusan dana pembanguna­n fasiliti Racing Simulator ini.

"Dengan pengembang­an perlumbaan dalam talian atau racing simulator, kemampuan bertanding melawan manusia berbanding komputer AI adalah paling dekat dengan ramai orang akan memandu kereta sebenar di landasan sebenar," katanya.

Beliau berkata, malah mereka berlumba dalam persaingan dunia nyata menggunaka­n simulasi untuk latihan atau hiburan.

"Kita juga berpeluang melahirkan bakat-bakat yang ada di Sarawak yang berminat dalam perlumbaan kereta melalui Racing Simulator ini.

"Secara amnya, terdapat beberapa aplikasi perlumbaan racing simulator, seperti rFactor, Grand Prix Legends, NASCAR Racing, Race 07, F1 Challenge '99 '02, F1 '18, Assetto Corsa, GTR 2, Project CARS, iRacing, Race Room dan Richard Burns Rally sering dimainkan oleh penggemar Racing Sim," jelasnya.

 ?? — Gambar AFP ?? UNGGUL: Aksi Diallo pada perlawanan tersebut. Manchester United menang agregat 4-0.
AKSI SEBENAR: Babak aksi perlawanan Liga Europa pusingan kedua di antara Man Utd dan Granada di Old Trafford.
— Gambar AFP UNGGUL: Aksi Diallo pada perlawanan tersebut. Manchester United menang agregat 4-0. AKSI SEBENAR: Babak aksi perlawanan Liga Europa pusingan kedua di antara Man Utd dan Granada di Old Trafford.
 ?? — Gambar AFP ?? LASAK: Pemain Ajax, Nicolas Tagliafico (tengah) bertembung dengan pemain Roma, Henrikh Mkhitaryan pada perlawanan suku akhir Liga Europa pusingan kedua di Stadium Olympic.
— Gambar AFP LASAK: Pemain Ajax, Nicolas Tagliafico (tengah) bertembung dengan pemain Roma, Henrikh Mkhitaryan pada perlawanan suku akhir Liga Europa pusingan kedua di Stadium Olympic.
 ??  ?? AFIQ
AFIQ

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia