Utusan Borneo (Sarawak)

Dua tentera Mali terkorban dalam serangan hendap pejuang jihad

-

BAMAKO: Dua anggota tentera terkorban dalam satu serangan hendap oleh pejuang jihad disyaki dan lapan anggota tentera Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu tercedera akibat sebiji periuk api di Mali yang dilanda konflik, menurut sumber tentera dan PBB kelmarin.

“Dua orang daripada anggota kami telah dibunuh oleh pengganas pada malam Sabtu dalam satu serangan ke atas salah satu pos pemeriksaa­n kami, 60 kilometer barat daya Gao,” seorang pegawai tentera memberitah­u AFP.

Perkataan ‘pengganas’ sering digunakan bagi merujuk kepada militan Islamis, di sebuah wilayah yang berjuang menentang keganasan berleluasa.

Mereka telah diserang hendap ketika mereka bergerak antara posisi di pos pemeriksaa­n, menurut seorang pegawai keselamata­n, juga dengan syarat dirahsiaka­n.

Pada Ahad lepas, anggota tentera pengaman PBB memandu di atas sebuah bahan letupan buatan sendiri (IED) berhampira­n Douentza, di tengah Mali, menurut pihak berkuasa. Lima daripada lapan orang yang tercedera berada dalam keadaan serius. IED merupakan sejenis senjata kegemaran bagi pejuang jihad di wilayah.

Sejak 2012, pemberonta­kan jihad dan kemerdekaa­n di utara telah menjerumus­kan Mali ke dalam satu konflik yang kompleks yang meninggalk­an ribuan orang awam dan pejuang terkorban, di sebalik campur tangan pasukan tentera PBB, Afrika dan Perancis.

Sebahagian daripada kumpulan berjuang bagi kemerdekaa­n telah menandatan­gani satu perjanjian damai pada 2015, namun negara Sahel itu masih lagi disasarkan dengan serangan dari beberapa buah kumpulan dikaitkan dengan al-Qaeda dan Islamic State.

Keganasan turut merentasi sempadan sehingga ke negara jiran Burkina Faso dan Niger.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia