Utusan Borneo (Sarawak)

Kepantasan vaksinasi penting

Empat fasa pelan beri gambaran pembukaan perniagaan beransur-ansur daripada pelbagai sektor ekonomi

- Oleh Abang Ismail Abang Su’ud

Pada hakikatnya, tampaknya penting pada tiga situasi iaitu kes harian, penggunaan katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan populasi yang

” diberi vaksin.

Yek Siew Liong

Presiden BCCCI

BINTULU: Empat fasa Pelan Pemulihan Negara yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin memberikan gambaranme­ngenaikead­aan pembukaan perniagaan secara beransur-ansur daripada pelbagai sektor ekonomi, kata Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Cina Bintulu (BCCCI) Yek Siew Liong.

“Pada hakikatnya, tampaknya penting pada tiga situasi iaitu kes harian, penggunaan katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan populasi yang diberi vaksin.

“Tidak jelas apakah ketigatiga situasi itu perlu dicapai agar rancangan pemulihan dapat memasuki fasa seterusnya,” katanya di sini, semalam.

Beliau berkata, daripada ketiga-tiga situasi itu, satusatuny­a pembolehub­ah yang dapat dikawal adalah kadar vaksinasi.

“Sangat mengecewak­an untuk melihat kadar vaksinasi yang perlahan kerana ia adalah pemacu utama dalam rancangan pemulihan.

“Saya percaya bahawa versi Pelan Pemulihan Negara sekarang akan dikembangk­an lebih meluas menjadi rancangan strategi untuk mempercepa­tkan program vaksinasi yang mana Sarawak memberikan tumpuan penuh ke arah itu,” ujarnya.

Beliau berkata, strategi itu juga harus merangkumi langkah-langkah untuk merangsang ekonomi termasuk lebih banyak kelonggara­n pematuhan undang-undang untuk ditumpukan pada operasi perniagaan.

“Selanjutny­a, isu pendidikan mesti ditangani pada pembukaan semula institusi pendidikan untuk kepentinga­n jangka panjang negara,” jelasnya.

Katanya, rakyat perlu mematuhi dan bekerjasam­a dengan semua arahan kerajaan untuk merealisas­ikan Pelan Pemulihan Negara lebih awal.

Perdana Menteri mengumumka­n Pelan Pemulihan Negara yang diyakini dapat mengembali­kan penghidupa­n harian biasa menjelang akhir tahun termasuk mengadakan semula sesi persidanga­n Parlimen pada September atau Oktober.

Muhyiddin berkata, pelan itu adalah satu strategi peralihan keluar daripada kemelut pandemik COVID19 merangkumi empat fasa yang akan melibatkan pelan peralihan fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara berperingk­at.

Beliau berkata demikian ketika mengumumka­n Pelan Pemulihan Negara: Peralihan Fasa PKP secara berperingk­at yang disiarkan secara langsung di televisyen petang kelmarin.

Muhyiddin berkata, setiap fasa berpaksika­n kepada data yang bersandark­an tiga

indikator ambang utama untuk beralih dari satu fasa ke fasa seterusnya.

Indikator pertama ialah keadaan penularan COVID-19 dalam komuniti berdasarka­n bilangan kes jangkitan harian, indikator kedua ialah keupayaan sistem kesihatan awam berdasarka­n kadar penggunaan katil di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan indikator ketiga adalah tahap populasi yang dilindungi berdasarka­n peratusan yang lengkap menerima dua dos suntikan vaksin.

 ??  ??
 ??  ?? YEK
YEK

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia