Utusan Borneo (Sarawak)

‘Quiet Place’ sekali lagi ungguli box office Amerika

-

FILEM seram Paramount ‘A Quiet Place: Part

II’ kembali membolot tempat pertama di pawagam Amerika Utara pada hujung minggu, menyaksika­n filem muzikal Lin-Manuel Miranda ‘In the Heights’ tidak menepati jangkaan.

‘Quiet Place’ filem arahan John Krasinski dan dibintangi isterinya Emily Blunt, mencatat lebih kurang AS$11.6 juta pada hujung minggu ketika Hollywood kian pulih menuju kehidupan normal.

Sungguhpun pendapatan itu lebih rendah daripada sebelum pandemik buat pendahulu box office, ‘Quiet’, kini sudah dalam minggu ketiga, menjadi filem pasca-COVID pertama yang meraih AS$100 juta secara domestik.

Filem muzikal penuh tenaga Warner Bros, ‘In the Heights’, adaptasi sinematik Jon M. Chu daripada persembaha­n muzikal oleh pereka ‘Hamilton’ Miranda, mencatat AS$11.4 juta.

‘Heights’ tidak menjangkau­i jangkaan AS$15 sehingga AS$20 juta dalam tontonan pawagam, namun ia tidak menjadi persoalan memandangk­an filem itu pada masa yang sama juga distrim di HBO Max.

Dengan pelakon utama Anthony Ramos dan Corey Hawkins, ‘Heights’ menceritak­an tentang impian dan cabaran yang dihadapi oleh anak muda Latino yang tinggal di kawasan kejiranan Heights di Washington New York. Tayangan baru yang lain, filem mesra keluarga Sony, ‘Peter Rabbit 2: The Runaway’, mendapat tempat ketiga dengan AS$10.4 juta. Gandingan aksi langsung/animasi, yang menampilka­n James Corden sebagai watak utama.

Di slot keempat ialah pendahulu box office minggu lepas ‘The Conjuring: The Devil Made Me Do It’, dengan AS$10 juta. Babak terkini dalam francais seram Warner Bros. itu sekali lagi dengan gandingan Patrick Wilson dan Vera Farmiga sebagai penyiasat paranormal yang menentang kejahilan syaitan.

Di tempat kelima ialah filem mesra keluarga Disney ‘Cruella’, meraih AS$6.7 juta. Filem aksi langsung itu dibintangi Emma Stone sebagai seorang watak jahat yang bencikan anak anjing.

Hollywood masih bergelut untuk bangkit daripada pandemik, dengan pendapatan masih kurang daripada pendapatan tahun sebelumnya. Faktor utama: penonton masih lagi ragu-ragu terutamany golongan tua, dan saingan daripada perkhidmat­an strim dan penutupan pawagam di Kanada.

Filem lain yang menduduki 10 teratas ialah ‘Spirit Untamed’ (AS$2.5 juta), ‘The House Next Door: Meet the Blacks’ (AS$1 juta), ‘Wrath of Man’ (AS$615,000), ‘Queen Bees’ (AS$328,000) dan ‘Spiral’ (AS$305,000).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia