Utusan Borneo (Sarawak)

Kempen derma darah sempena HAWANA di BSMM Miri 29 Mei

-

Persekutua­n Persatuan Wartawan Sarawak (FSJA) dengan kerjasama Persatuan Wartawan Utara Sarawak (NSJA) buat julung kalinya bakal menganjurk­an kempen derma darah sempena Hari Wartawan Nasional (HAWANA) 2022 pada 29 Mei depan, jam 8.30 pagi sehingga 1 petang di Tingkat Satu Institut Latihan Bulan Sabit Merah Malaysia (BSMM) Miri, di sini.

Presidenny­a Andy Jong berkata, kempen derma darah ini merupakan aktiviti tanggunggj­awab sosial korporat (CSR) FSJA dan NSJA bertujuan untuk membantu Tabung Darah Hospital Miri mendapatka­n bekalan darah yang mencukupi bagi memenuhi keperluan masyarakat sekitar.

“Tabung Darah Hospital Miri memerlukan bekalan darah bagi menampung keperluan yang kebiasaann­ya amat diperlukan pada musim perayaan dan hari cuti.

“Selepas perayaan Hari Raya Aidilfitri, dan akan datang sambutan Hari Gawai pada 1 Jun, oleh itu Tabung Darah Hospital Miri amat memerlukan bekalan darah sepanjang tempoh

SARIKEI: Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar Sarawak dengan Jabatan Alam Sekitar akan menganjurk­an Kempun Pengumpula­n Buangan Elektrikal dan Elektronik (BEE) pada Sabtu ini.

Program akan diadakan di pekarangan Pejabat Majlis Daerah Sarikei (MDS) bermula jam 8 pagi hingga 5 petang.

Antara barangan yang cuti perayaan ini,” katanya dalam satu kenyataan media di sini.

Terdahulu, Jong mengadakan kunjungan hormat terhadap penaja bersama program Regal Marketing and Trading Sdn Bhd yang disambut Pengurus Kawasannya Goh Teck Lim yang menyumbang­kan beg cenderahat­i berupa barangan IndoCafe.

Oleh itu, Jong mengalualu­kan masyarakat sekitar sini untuk tampil menderma darah dalam program ini boleh dibawa ke kempen ini adalah peti televisyen, penyaman udara, telefon bimbit, projektor, mesin basuh, komputer, peti sejuk, kamera dan peralatan elektrik kecil yang tidak digunakan atau sudah rosak di rumah.

Kesemua barangan BEE tersebut akan ditukar dengan wang tunai mengikut nilai yang telah ditetapkan.

Sehubungan dengan kelak bagi membantu insan yang memerlukan.

Mereka yang berjaya menderma darah pada hari tersebut bakal menerima sehelai baju sempena HAWANA, beras, beg cenderahat­i dan pelitup separuh muka.

Kempen derma darah anjuran FSJA dan NSJA ini mendapat sokongan BSMM Miri dan Tabung Darah Hospital Miri dengan penaja bersama oleh Shun Shen Lee Trading (Miri) Sdn Bhd, Siti Payung, IndoCafe dan Vico.

Kempen BEE Sabtu ini di pekarangan MDS

penganjura­n kempen ini, masyarakat setempat dialu-alukan untuk menghantar BEE terpakai dan sudah rosak serta tidak digunakan pada kempen ini nanti.

Objektif utama kempen ini diadakan adalah untuk memastikan e-sisa dapat dikitar semula dan bumi terpelihar­a kerana penjagaan alam sekitar adalah tanggungja­wab bersama.

 ?? ?? TERIMA KASIH: Jong (dua kanan) menerima sumbangan berupa beg cenderahat­i daripada Goh (tengah) untuk diberikan kepada penderma darah pada program berkenaan kelak.
TERIMA KASIH: Jong (dua kanan) menerima sumbangan berupa beg cenderahat­i daripada Goh (tengah) untuk diberikan kepada penderma darah pada program berkenaan kelak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia