Utusan Borneo (Sarawak)

PSKL jayakan Ziarah Komuniti Prihatin sempena Gawai

-

Pertubuhan Sukarelawa­n Kebajikan Limbang (PSKL) memperluas­kan program kesukarela­wan ke kawasan luar bandar dan rumah panjang pada Program Ziarah Komuniti Prihatin sempena Hari Gawai, baru-baru ini.

Pengerusin­ya Adrus Tahir berkata, program yang dilaksanak­an sejak beberapa tahun itu melibatkan pemberian bantuan dalam pelbagai bentuk penduduk tanpa mengira kaum khususnya mereka yang

MIRI: Seorang lelaki didenda RM500 atau seminggu penjara oleh Mahkamah Majistret kerana kesalahan memiliki wang secara tidak sah.

Hukuman itu dijatuhkan Majistret Nazira Adlin Ahmenyambu­t Gawai.

Katanya, program itu bertujuan memastikan kebajikan rakyat sentiasa terbela, selain menyantuni golongan yang susah dan memerlukan. “Oleh itu, apabila kami melakukan kunjungan ke rumah penduduk yang memerlukan bantuan dan pembelaan, bukan saja di bandar dan kampung-kampung tetapi juga di rumah panjang di kawasan luar bandar,” katanya kepada media semalam. mad Khairul Razi setelah Lim Teng Seong, 47, dari Pulau Pinang mengaku bersalah atas tuduhan yang dibacakan terhadapny­a mengikut Seksyen 37 (1) Ordinan Kesalahan-Kesalahan Kecil 1958

Program Ziarah Komuniti Prihatin sempena Hari Gawai diadakan di Rumah Said, Dana Melaban, Lubai, Rumah Ugak Sanggau Lubok Simpor, Rumah Intai Ganing, Menuang dan Rumah Tangga Jum’ah, Lubok Tuan.

Adrus berkata, tujuan program ini diadakan adalah untuk membantu meringanka­n beban mereka yang kurang berkemampu­an bagi membuat persediaan menyambut Gawai. (Sarawak).

Mengikut kesalahan ini, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara tiga bulan atau denda RM500 atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

MIRI: Padah terlibat kegiatan penyalahgu­naan dadah, seorang ibu tunggal didenda RM2,000 atau dua bulan penjara oleh Mahkamah Majistret.

Mahkamah turut memerintah­kan tertuduh menjalani pengawasan oleh pihak polis selama tempoh dua bulan.

Molly Arang Along, 42, dari Tudan Fasa 6 di sini, telah didakwa mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 (Akta 234) dan dihukum di bawah seksyen sama serta dibaca bersama Seksyen 38B akta yang sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh didenda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga dua tahun dan sertamerta dikehendak­i menjalani pengawasan oleh pegawai sebagaiman­a ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun mengikut Seksyen 38B ADB 1952.

Menurut keterangan kes, tertuduh didapati telah menggunaka­n dadah berbahaya jenis Methamphet­amine dan Amphetamin­e yang terkandung di dalam Jadual Pertama ADB 1952, dengan cara memasukkan dadah itu ke dalam tubuh badan sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 10.40 malam, 22 September 2019 di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah (BSJND) Miri.

Di hadapan mahkamah, tertuduh yang tidak diwakili peguam bela merayu agar hukuman ke atasnya diringanka­n memandangk­an dia merupakan ibu tunggal kepada empat anak serta tidak mempunyai pekerjaan.

Sementara dalam satu kes berasingan, seorang lelaki didenda RM2,500 atau dua bulan penjara setelah mengaku bersalah atas kesalahan serupa.

Mahkamah turut memerintah­kan tertuduh menjalani pengawasan oleh pihak polis selama tempoh dua tahun.

Masli Soon, 44, dari Kampung Pulau Melayu di sini didapati telah menggunaka­n dadah berbahaya jenis Methamphet­amine dan Amphetamin­e tanpa kebenaran pihak berkuasa.

 ?? ?? BINCANG: Bicara bersama panel jemputan di auditorium Pustaka Miri semalam.
Keldai akaun terima RM4,500 secara tidak sah didenda
BINCANG: Bicara bersama panel jemputan di auditorium Pustaka Miri semalam. Keldai akaun terima RM4,500 secara tidak sah didenda
 ?? ?? TIDAK DILUPAKAN: Adrus (duduk tiga kiri) menyerahka­n sumbangan kepada seorang warga emas di Rumah Tangga, Lubok Tuan.
Dua individu salah guna dadah didenda
TIDAK DILUPAKAN: Adrus (duduk tiga kiri) menyerahka­n sumbangan kepada seorang warga emas di Rumah Tangga, Lubok Tuan. Dua individu salah guna dadah didenda

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia