Utusan Borneo (Sarawak)

Pasukan bersenjata culik empat mangsa di Mali

-

Pasukan bersenjata telah menculik satu pasangan Itali dan anak mereka termasuk seorang rakyat Togo di tenggara Mali, seorang pegawai tempatan dan seorang sumber keselamata­n Mali memberitah­u AFP.

Mereka menyatakan penculikan berlaku pada lewat Khamis kira-kira 100 kilometer dari sempadan dengan Burkina Faso, sebahagian dari sebuah wilayah barat Afrika dilanda oleh kacau-bilau, penculikan termasuk konflik dipersalah­kan terhadap pejuang jihad bersenjata.

“Penyerang bersenjata menaiki sebuah kenderaan menculik tiga rakyat Itali dan seorang dari Togo kira-kira 10 kilometer dari Koutiala,” pada lewat Khamis, seorang pegawai dari wilayah Koutiala yang meminta namanya dirahsiaka­n berkata.

Beliau menyatakan mangsa adalah dua orang dewasa dari Italidanan­akmerekate­rmasuk seorang rakyat Togo, sambil menambah mereka semua adalah pengikut Jehovah’s Witnesses.

Seorang sumber keselamata­n Mali, bercakap dengan syarat dirahsiaka­n identitiny­a, turut menyatakan dua orang dewasa dari Itali dan anak mereka, bersama dengan seorang rakyat Togo, telah diculik.

Beliau menyatakan mangsa yang diculik sebagai “orang alim”.

Beliau menyatakan penculikan berlaku di pekan tenggara Sincina, kira-kira 100 kilometer dari sempadan Burkina Faso.

“Kami akan melakukan apa sahaja untuk mendapatka­n pembebasan mereka,” kata orang tersebut, sambil menambah bahawa garis diplomatik bagi komunikasi telah dibuka.

Kementeria­n luar bandar Itali kemudian mengesahka­n dalam satu kenyataan singkat “penculikan tiga orang rakan senegara di Mali”.

Ia menyatakan ia telah melakukan “setiap usaha” untuk menjamin satu keputusan positif untuk kes tersebut, ketika menjelaska­n, “dalam perjanjian dengan anggota keluarga, keperluan untuk mengekalka­n budi bicara utama”.

Sebelum itu, ia menyatakan bahawa Menteri Luar Negara Luigi Di Maio telah mengikuti perkembang­an kes itu secara peribadi.

Beberapa orang rakyat asing telah diculik di sekitar sempadan di Burkina Faso sejak beberapa tahun.

Penculikan adalah sering berlaku di Mali, walaupun motif merangkumi dari sebab-sebab jenayah hingga politik.

Dalam kes terkini, keadaan atau sebab bagi pembebasan mangsa culik tidak pernah dinyatakan dengan jelas.

Mali sejak 2012 telah dilanda oleh keganasan pejuang jihad oleh kumpulan dikaitkan dengan Al-Qaeda dan Islamic State. Kawasan luas di negara ini adalah perhambaan kepada kumpulan pemberonta­k dan militia.

Ribuan orang anggota tentera dan orang awam telah terbunuh serta beratus ribu orang terpaksa meninggalk­an rumah mereka ketika keganasan yang bermula di utara negara dan merebak ke tengah, serta kemudian ke negara jiran Burkina Faso dan Niger. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia