Utusan Borneo (Sarawak)

Klopp: Origi akan tinggalkan Anfield pada akhir musim ini

-

Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp kelmarin mengesahka­n bahawa pemain penyerang Divock Origi akan meninggalk­an kelab Liga Perdana itu pada akhir musim ini.

Pemain antarabang­sa Belgium itu tidak cukup bermain untuk mencetuska­n pelanjutan kontraknya dan telah banyak dikaitkan dengan perpindaha­n ke AC Milan.

Pemain berusia 27 tahun itu telah menjadi pemain tersembuny­i sejak dia menyertai Liverpool pada 2014 namun telah menjaringk­an gol penting termasuk dua gol dalam kemunculan semula yang menakjubka­n ketika menentang Barcelona dalam separuh akhir Liga JuaraJuara pada 2019.

Origi juga menjaringk­an gol pada perlawanan final tahun itu ketika Liverpool menjulang Piala Eropah keenam mereka menentang Tottenham.

“Saya mengharapk­an Div mendapat sambutan istimewa, atau perpisahan, atau apa-apa sahaja,” kata Klopp.

“Bagi saya sekarang dan selama-lamanya dia seorang legenda Liverpool dan salah satu pemain paling berharga yang pernah saya miliki.

“Itu kedengaran seperti aneh dengan jumlah permainan yang dia hadiri, tapi itulah hakikatnya, dan amat sukacita untuk bekerjasam­a dengan dia.”

Klopp, yang akan menjadi tuan rumah pasukan Wolves pada Ahad, berkata ia akan menjadi “detik yang sukar” apabila Origi meninggalk­an Anfield.

Liverpool, yang masih memburu empat trofi yang tidak pernah dilakar sebelum ini, mesti menang malam Ahad ini dan berharap pasukan City Pep Guardiola akan tewas di laman sendiri menentang Aston Villa. — AFP

BARCELONA: Lewis Hamilton tersenyum lebar selepas dia dan rakan sepasukan Mercedes, George Russell menamatkan perlumbaan di tempat kedua dan ketiga di belakang Ferrari Charles Leclerc dalam latihan di Grand Prix Sepanyol.

Juara tujuh kali, yang ketiga terpantas, segera mengucapka­n terima kasih kepada semua kakitangan di kilang Mercedes di Britain atas komitmen mereka untuk memperbaik­i kereta mereka dan menghidupk­an semula cabaran mereka tahun ini.

“Positif – sangat gembira dengan kemajuan,” jawabnya ketika ditanya bagaimana perasaanny­a. “Terima kasih banyak, banyak kepada semua kakitangan di kilang kerana tidak berputus asa, kerana terus mendorong.

“Kami bukan yang terpantas, tetapi kami dalam perjalanan. Ini ialah kali pertama saya memandu tanpa melantun. Kami masih mengalami sedikit gegaran, tetapi ia sudah baik dan kami mula menerokai potensi kereta kami.

“Sekarang kami hanya cuba menyesuaik­an kereta, dan cuba untuk mengatur posisi kereta. Saya fikir kita boleh memperbaik­inya esok jadi mudah-mudahan kita boleh mengejar pemandupem­andu di hadapan.”

Mercedes membawa pakej naik taraf besar-besaran ke Circuit de Catalunya untuk W13 yang ingin mengurangk­an ‘henjutan’ semasa bergerak lurus dan meningkatk­an kelajuan garis lurus.

Tanpa kemenangan tahun ini, harapan Hamilton untuk merangkul gelaran kelapan sudah lenyap manakala Russell, sungguhpun menamatkan perlumbaan dalam lima teratas dalam kesemua lima perlumbaan, bergelut untuk naik ke podium.

Russell lebih berhati-hati dalam tindak balasnya untuk tamat di tempat kedua dengan prestasi yang lebih baik. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia