Utusan Borneo (Sarawak)

Tuchel anggap kejayaan Chelsea tamatkan saingan di tempat ketiga satu ‘keajaiban’

-

Thomas Tuchel berkata, penutupan Liga Perdana Chelsea di tempat ketiga adalah satu keajaiban memandangk­an kecederaan N’Golo Kante musim ini, menggelar pemain itu sebagai ‘Neymar kami’.

Marcos Alonso menjaringk­an gol yang memberi Chelsea keputusan seri 1-1 dengan Leicester di Stamford Bridge pada hari Khamis, sekali gus memeterai tempat ketiga dengan satu perlawanan baki.

Mereka berkelebih­an tiga mata kepada pasukan tempat keempat Spurs dengan kelebihan perbezaan gol 18.

Pemenang Piala Dunia Perancis, Kante, 31, telah memulakan hanya 30 perlawanan daripada jumlah keseluruha­n 62 untuk Chelsea musim ini dan Tuchel berkata ketiadaann­ya adalah satu tamparan hebat.

“Bagi saya dia adalah kunci, pemain utama kami; tetapi pemain utama perlu berada di atas padang,” kata pengurus Jerman itu.

“Dia hanya bermain 40 peratus permainan. Jadi ia satu keajaiban yang kita duduk di tempat ketiga.

“Kerana dia ialah Mo Salah kami, dia ialah Virgil van Dijk kami, dia ialah Kevin De

Bruyne kami, dia pemain khas itu. Dia ialah Neymar kami, dia ialah Kylian Mbappe kami. Dia ialah pemain yang membuat perbezaan.” Tuchel berkata dia berharap Chelsea, finalis tewas dalam keduadua Piala Liga dan Piala FA musim ini, dapat menyelesai­kan masalah fizikal Kante. “Ini sangat besar bagi kami. Kami melakukan segala-galanya untuk menyelesai­kannya, dan sudah tentu dia juga,” tambah Tuchel. “Saya tidak menyalahka­nnya dan kami sangat sangat merinduiny­a. Kerana dia membawa sesuatu yang unik dalam dunia sepak bola.

“Dia mempunyai keupayaan untuk memberi semangat kepadasemu­aorangdanm­embuat perbezaan. Dan inilah cabaran bagi dia, dan bagi kami.

Chelsea akan kehilangan sekurang-kurangnya seorang pemain utama pada musim panas ini apabila Antonio Rudiger pergi dengan perpindaha­n percuma.

Pemain antarabang­sa Jerman itu dijangka bakal menyertai Real Madrid dalam perjanjian lumayan selepas enggan bersetuju dengan terma kontrak baharu di Stamford Bridge. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia