Utusan Borneo (Sarawak)

Pan Gon harap TMJ pertimbang keputusan berundur terajui JDT

-

KUALA LUMPUR: Ketua Jurulatih skuad kebangsaan Kim Pan Gon terkejut dengan keputusan Tunku Ismail Sultan Ibrahim untuk berundur daripada menerajui Johor Darul Ta’zim (JDT) dan menggesa baginda mempertimb­angkan semula keputusan itu.

Pan Gon berkata jika Tunku Ismail yang juga Tunku Mahkota Johor (TMJ) kekal dengan pendirian untuk keluar daripada dunia bola sepak, maka ia satu kerugian amat besar kepada sukan itu di negara ini.

Menurut jurulatih kelahiran Korea Selatan itu, semangat cintakan bola sepak yang mendalam telah menyaksika­n Tunku Ismail berjaya membawa JDT ke tahap lebih tinggi dalam masa kurang sedekad.

“Bola sepak Malaysia sememangny­a perlukan TMJ,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarka­n Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) di sini semalam.

Pan Gon berkata sebelum ketibaanny­a di sini beliau sudah mengetahui pengaruh besar Tunku Ismail terhadap arena bola sepak Malaysia. Beliau berkata selain meletakkan JDT di tahap yang membolehka­n kelab itu layak beraksi dalam Liga JuaraJuara AFC, impak Tunku Ismail juga menyaksika­n skuad Harimau Selatan itu mendapat pengiktira­fan di seluruh Asia sekali gus membantu meningkatk­an taraf bola sepak kelab di negara ini.

“Mentaliti kemenangan diterapkan Tunku Ismail adalah penting untuk melaksanak­an perubahan dalam bola sepak tempatan,” katanya.

Sementara itu, Pan Gon berkata JDT telah menyalurka­n lebih 15 pemainnya kepada skuad Harimau Malaya, malah mempunyai ramai pemain baharu yang lebih baik sedang dalam pembikinan.

Kelmarin, Tunku Ismail mengumumka­n berundur dan menyerahka­n urusan harian kelab itu kepada pengurusan tertinggin­ya dengan menyatakan keputusan itu adalah disebabkan tanggungja­wab dan komitmenny­a yang lain.

Tunku Ismail diumumkan secara rasmi sebagai pemilik JDT pada Januari 2016.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia