Utusan Borneo (Sarawak)

Marcelo ucap selamat tinggal kepada Real, tiada rancangan bersara

-

Marcelo kelmarin mengucapka­n selamat tinggal kepada Real Madrid sebagai pemain yang paling disanjungi dalam sejarah kelab namun menegaskan dia tidak mempunyai rancangan untuk bersara.

Pemain berusia 34 tahun itu telah meluangkan 15 tahun di Santiago Bernabeu dan akan menjadi ejen bebas apabila kontraknya tamat pada akhir bulan ini.

Marcelo memenangi 25 trofi di Real Madrid, termasuk lima Liga Juara-Juara, enam La Liga dan dua gelaran Copa del Rey.

Antara mereka yang menghadiri majlis perpisahan di Valdebebas ialah rakan sepasukan Marcelo, presiden Real Madrid Florentino Perez, serta Carlo Ancelotti dan Raul, yang kini mengendali­kan pasukan B kelab itu.

“Apabila saya menandatan­gani untuk Madrid saya fikir saya boleh sampai ke puncak, dan kini saya ialah pemain dengan gelaran paling banyak dalam sejarah kelab,” kata Marcelo, menangis.

“Ini bukan selamat tinggal, saya tidak merasa seperti saya meninggalk­an Madrid. Jika anda tidak memberi saya tiket, masalah akan timbul,” katanya berjenaka.

Marcelo berkata dia tidak akan menghadapi masalah untuk bermain menentang Real Madrid pada masa akan datang, membuka kemungkina­n bahawa dia akan menyertai pasukan lain di Eropah.

“Saya tidak terfikir untuk bersara, bagi saya, saya masih boleh bermain,” katanya. “Saya tidak ada masalah bermain menentang Madrid. Saya sangat profesiona­l.”

Marcelo mengumpul gelaran Liga Juara-Juara kelima bulan lalu ketika Real Madrid mengalahka­n Liverpool di Paris untuk memenangi Piala Eropah yang ke-14.

Tetapi dia tidak bermain di final memandangk­an Ancelotti memilih Ferland Mendy di pertahanan kiri. Marcelo hanya membuat lima permulaan di La Liga.

“Musim ini saya hampir tidak bermain tetapi saya rasa berguna sungguhpun tidak bermain. Saya rasa bertanggun­gjawab,” kata Marcelo. “Kadang-kadang saya akan marah dengan Ancelotti tetapi kemudian keesokan harinya kami berkongsi ciuman dan pelukan.”

Marcelo menyertai Real Madrid pada tahun 2007 dan membuat 545 penampilan untuk kelab itu dalam semua pertanding­an. Dia menjaringk­an gol ketika menentang Atletico Madrid dalam final Liga Juara-Juara 2014 dan menang 3-1 dalam masa tambahan, sementara Real Madrid menang 4-1 di Lisbon.

“Kamu tidak boleh diganti,” kata Perez. “Kamu harus bangga dengan kerjaya cemerlang kamu.”

 ?? ?? MARCELO
MARCELO

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia