Utusan Borneo (Sarawak)

Maxis membentuk perikatan 5G terbesar di Malaysia

-

Maxis telah membentuk perikatan 5G terbesar di Malaysia untuk mempercepa­tkan penemuan teknologi dan penyelesai­an perusahaan IoT (Internet Kebendaan).

Komited untuk memainkan peranan penting dalam menyokong cita-cita digital negara, perikatan ini terdiri daripada rakan kongsi teknologi dan industri global dan tempatan, inovator dan pelanggan rumah api daripada pelbagai industri.

“5G akan membawa faedah menarik kepada individu, perniagaan dan kera- jaan dalam memperkuku­h daya saing Malaysia di rantau ini.

“Di Maxis, kami komited untuk memupuk dan melabur dalam inovasi negara dan berbesar hati dengan rakan kongsi kami yang bekerjasam­a untuk berkembang dan memanfaatk­an ekosistem simbiotik untuk membuka nilai lumayan teknologi IR4.0 seperti IoT, Awan, Pengkomput­eran Tepi, VR dan AR,” kata Ketua Pegawai Perniagaan Perusahaan, Maxis Paul McManus.

5G Alliance Maxis kini bermula dengan 16 ahli dan antaranya Advantech, Amdocs, CrescoNet (dahulunya syarikat kumpulan Intellihub), Cisco, Google Cloud, GSMA (Komuniti Industry 5G APAC), Huawei, LLVision, Microsoft, MIMOS, Motorola Solutions, NEC, Omron, Realwear, SAS dan Vodafone.

Komuniti yang bakal berkembang berasaskan kolaborati­f terbuka merentas semua organisasi yang dapat mempercepa­tkan penerimaan dan penggunaan inovasi didayakan oleh 5G dan saling hubungan rangkaian tertumpu.

Ahli ini merangkumi tiga aliran iaitu Rakan Kongsi Teknologi dan Industri, Inovator dan Rakan Kongsi Pelanggan Strategik.

Melalui rakan kongsi berbilang kepakaran, pelanggan dapat meraih pelbagai manfaat daripada rangkaian ini menerusi Program Sell & Grow, Program Interaksi dan Pertukaran serta Inovasi dan Bina Program.

Sebagai ahli Perikatan, MIMOS akan menyediaka­n akses kepada Hab Inovasi 5G dan AI untuk membangunk­an dan menguji kes penggunaan manakala Maxis akan menyediaka­n perjalanan pengalaman dengan mempamerka­n kes penggunaan di Pusat Inovasi Perniagaan Maxis (MBIC) bertaraf dunia yang baru dilancarka­n.

Melalui kerjasaman­ya dengan Hewlett Packard

Enterprise (HPE), Maxis menjemput perusahaan untuk cuba kes penggunaan Pengkomput­eran Tepi Berbilang-akses.

GSMA akan memudahkan pemindahan pengetahua­n dan latihan melalui Forum Suku Tahunan dan cerapan 5G.

Semua penyelesai­an dan kes penggunaan akan dikuasakan oleh Maxis Programmab­le Network, sebuah rangkaian maju program perisisan diiktiraf di Malaysia.

Maxis juga akan menyediaka­n rangkaian luas penyelesai­an ICT tertumpuny­a yang memenuhi spektrum penuh keperluan perniagaan yang disokong sepenuhnya dengan kepakaran yang betul melalui perkhidmat­an Profesiona­l & Terurus.

Untuk maklumat lanjut tentang Maxis 5G Alliance dan penyertaan ahli, sila layari https://business.maxis. com.my/en/campaign/5galliance.

 ?? ?? PERIKATAN: 5G Alliance Maxis kini bermula dengan 16 ahli.
PERIKATAN: 5G Alliance Maxis kini bermula dengan 16 ahli.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia