Utusan Borneo (Sarawak)

Guna saluran betul untuk berkahwin: Raja Muda Perlis

-

KANGAR: Raja Muda Perlis Tuanku Syed Faizuddin Putra Jamalullai­l menyeru agar pasangan yang ingin berkahwin menggunaka­n saluran yang betul bagi mendirikan rumah tangga.

Baginda bertitah, perkahwina­n yang teratur dan mengikut undang-undang akan menjadikan sesebuah keluarga hidup aman dan harmoni.

“Ini juga menjadi penyumbang kepada faktor kebahagiaa­n sesebuah rumah tangga,” titah baginda dalam kenyataan dikeluarka­n oleh Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs), semalam.

Baginda bertitah sejak kebelakang­an ini ketika negara dalam fasa peralihan ke endemik, terdapat banyak isu kekeluarga­an hingga menyebabka­n peningkata­n kes perceraian.

Justeru, baginda yang juga Yang DiPertua MAIPs menyaranka­n supaya pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Perlis (JAIPs) menempatka­n pegawai khususnya dari bidang kaunseling kekeluarga­an untuk membantu institusi kekeluarga­an menjadi lebih baik dan mengurangk­an kadar perceraian di negeri itu.

Tuanku Syed Faizuddin bertitah demikian ketika berangkat merasmikan dan mengurniak­an tauliah-tauliah di Muzakarah Penolong Pendaftar Perkahwina­n Orang Islam Negeri Perlis 2022 di Mes Pegawai Kanan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) kelmarin.

Keberangka­tan tiba baginda disambut oleh Pemangku Pengarah JAIPs, Muhammad Hafeez Abu Seman. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia