Utusan Borneo (Sarawak)

Kanak-kanak maut dalam serangan udara di utara Iraq

-

MOSUL: Seorang kanakkanak terbunuh dalam sebuah serangan udara di wilayah utara Sinjar, Iraq kelmarin, menurut sumber keselamata­n yang menuduh serangan itu didalangi tentera udara Turki.

Kawasan utama bangsa minoriti Yazidi Iraq, Sinjar sering menjadi sasaran serangan udara Turki yang menyasarka­n pangkalan puak pemisah Turki, Parti Pekerja Kurdistan (PKK).

Serangan itu menggegark­an bangunan majlis perbandara­n di Snuny, sebuah kampung berhampira­n sempadan dengan Syria, kata seorang pegawai keselamata­n di Kurdistan.

“Seorang kanak-kanak berusia 12 tahun terbunuh dan enam orang lain cedera,” kata pegawai itu yang enggan memberikan namanya.

Satu lagi sumber keselamata­n mengesahka­n dua orang awam terbunuh dalam serangan di pangkalan Ezidikhan, pasukan perlindung­an Yazidi yang terletak berdekatan dengan PKK.

Kedua-dua sumber mendakwa serangan itu telah dilancarka­n tentera udara Turki.

Pada bulan April, Turki melancarka­n serangan baharu di utara Iraq yang digelar Operasi Claw-Lock, menyasarka­n pangkalan PKK dan kem latihan.

Disifatkan sebagai kumpulan pengganas oleh Ankara dan sekutu Baratnya, PKK telah melancarka­n pemberonta­kan terhadap negara Turki sejak tahun 1984, konflik yang telah meragut puluhan ribu nyawa.

Yazidis merupakan kumpulan minoriti bukan Arab berbahasa Kurdis yang telah dianiaya selama berabad-abad dan baru-baru ini menjadi sasaran kumpulan pelampau Islamic State (IS).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia