Utusan Borneo (Sarawak)

ATM tumpaskan cubaan seludup minyak masak peket bersubsidi ke Kalimantan

-

LAWAS: Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang ditempatka­n di Pos Lintas Batas Punang, Ba’Kelalan dekat sini berjaya menggagalk­an cubaan menyeludup 40 kotak minyak masak peket bersubsidi dan wang tunai dalam mata wang Rupiah bernilai RM19,700 ke Kalimantan, Indonesia baru-baru ini.

Barangan yang dirampas itu kemudianny­a diserahkan kepada Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) kelmarin.

Ketua KPDNHEP Bahagian Limbang Pulnama Tarah dalam satu kenyataan berkata, minyak masak bersubsidi seberat 680 kilogram itu ditemui di sepanjang laluan tikus di sempadan.

“Ketika anggota ATM melakukan rondaan di sempadan, mereka menemui 40 kotak minyak masak bersubsidi di sepanjang laluan tikus dipercayai ditinggalk­an penyeludup.

“Selain minyak masak, anggota juga menemui wang tunai berjumlah 60 juta Rupiah Indonesia,” katanya.

Tambah Pulnama, kes disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961.

Sementara itu, Pulnama berkata, KPDNHEP akan terus bekerjasam­a dengan ATM bagi memastikan tiada barangan kawalan diseludup ke negara jiran termasuk yang menggunaka­n jalan tikus.

 ?? ?? KEJAYAAN: Ketua KPDNHEP Lawas Dominic Joseph Bakir (kanan) menerima minyak masak bersubsidi yang dirampas daripada Ketua Pos Kawalan Sempadan Leftenan Mohd Fahmy Rosely.
KEJAYAAN: Ketua KPDNHEP Lawas Dominic Joseph Bakir (kanan) menerima minyak masak bersubsidi yang dirampas daripada Ketua Pos Kawalan Sempadan Leftenan Mohd Fahmy Rosely.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia