Utusan Borneo (Sarawak)

Lelaki warga Uzbekistan didakwa selepas video pukul kepala pengantin tular

-

TASHKENT: Seorang lelaki Uzbekistan yang memukul kepala pengantin perempuann­ya selepas tewas dalam permainan di majlis perkahwina­n mereka telah didakwa dengan kesalahan hooliganis­me selepas insiden tular itu yang menjadi tajuk utama antarabang­sa.

Permainan itu dianjurkan oleh tetamu perkahwina­n, melibatkan perlumbaan untuk membuka gula-gula, yang dimenangi oleh pengantin perempuan.

“Pengantin lelaki yang marah memukulnya di kepala,” kata jawatankua­sa kerajaan dalam satu kenyataan pada lewat kelmarin.

Kenyataan itu menambah bahawa polis telah bercakap dengan pasangan itu dan ibu bapa mereka mengenai kejadian itu, yang berlaku pada 6 Jun di wilayah selatan Surkhandar­yo.

Rakaman itu menunjukka­n pengantin perempuan jelas kelihatan terganggu dengan serangan itu, sementara tepukan gemuruh menyambut kemenangan­nya dalam permainan itu.

Pendakwa raya Uzbekistan mengatakan bahawa pengantin lelaki itu didakwa dengan “hooliganis­me ringan” dan boleh didenda atau menghabisk­an maksimum 15 hari dalam tahanan jika didapati bersalah.

Sebuah jawatankua­sa perundanga­n berasingan Uzbekistan mengatakan bahawa pemuda itu telah “meminta maaf kepada pengantin perempuan dan menyatakan penyesalan atas tindakanny­a” ketika penjelasan mengenai keganasan yang dihadiri oleh warga emas dan saudaramar­a pasangan itu.

“Pada hari yang sama, pengantin telah berdamai dan kini hidup bersama,” kata jawatankua­sa itu.

Saida Mirziyoyev­a, anak perempuan Presiden Shavkat Mirziyoyev dan seorang berpengaru­h dalam media negara, mengulas tindakan pengantin lelaki itu “menjijikka­n” dalam catatannya di Facebook.

“Kita tidak boleh berdiam diri mengenai kes-kes seperti itu, kita tidak boleh berpurapur­a bahawa ia kejadian sekali sahaja,” kata Mirziyoyev­a.

“Inilah sebabnya mengapa kita memerlukan pendidikan yang membuka minda dan menjadikan wanita berdikari dan kuat.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia