Utusan Borneo (Sarawak)

Malaysia Airlines terbangkan pasukan Malaysia pertama dari USM ke Piala Spaceport Amerika 2022

60 kakitangan Sime Darby Rasan Estate ikuti latihan cegah kebakaran

-

Malaysia Airlines berbangga untuk menerbangk­an pasukan Malaysia pertama dari kampus kejurutera­an Universiti Sains Malaysia (USM) untuk bersaing dalam Piala Spaceport Amerika (SA) 2022 di New Mexico, Amerika Syarikat.

Pertanding­an ini merupakan persidanga­n dan pertanding­an pelancaran roket berkuasa tinggi antara universiti yang terbesar di dunia dan akan berlangsun­g dari 20 hingga 25 Jun 2022.

Pasukan 11 pelajar sarjana muda dikenali sebagai WAU Rocketry USM, diketuai Vanmitha Athimoolam dan penasihat mereka Dr Norilmi Amilia Ismail, berlepas dari Pulau Pinang pada 16 Jun 2022 melalui MH1165 dan ke London dengan MH0022 untuk perjalanan seterusnya ke El Paso.

Sebagai tanda sokongan syarikat penerbanga­n nasional, Malaysia Airlines telah menaja lima tiket pergi balik dari Pulau Pinang ke destinasi dalam rangkaian

SIBU: Mahkamah Majistret di sini kelmarin menjatuhka­n hukuman penjara empat tahun terhadap seorang pemuda atas pertuduhan pecah rumah dan mencuri, Isnin lepas.

Mohd Shayrul Niezam, 27, yang mengaku bersalah terdahulu dijatuhkan hukuman penjara dua tahun bagi setiap pertuduhan, di mana hukuman penjara itu berjalan serentak.

Mengikut pertuduhan pertama, Shayrul didakwa melakukan pecah rumah milik seorang lelaki dikenali sebagai Ngo dan didakwa mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan.

Seksyen ini memperuntu­kkan hukuman penjara sehingga 14 tahun dan bagi kesalahan kedua dan seterusnya, boleh dikenakan denda atau sebatan jika sabit dengan kesalahan. nya dan telah memberikan diskaun 40 peratus kepada ahli pasukan lain untuk penerbanga­n ke Lapangan

Pertuduhan kedua, dia didakwa mengikut Seksyen 370 Kanun Keseksaan bagi pertuduhan mencuri beg mengandung­i wang tunai RM6,000, kad pengenalan, lesen memandu, kunci kereta, kad ATM dan buku akaun bank milik Ngo.

Sabit kesalahan di bawah Seksyen 370 ini boleh dikenakan hukuman penjara sehingga 10 tahun dan juga denda. Bagi kesalahan kedua dan seterusnya, boleh dikenakan penjara dan juga denda atau sebatan.

Shayrul dituduh melakukan kedua-dua kesalahan itu pada 13 Jun 2022, kira-kira jam 7.20 malam di sebuah rumah Lorong 2, Jalan Lucky.

Fakta kes menyatakan, pada hari kejadian pengadu yang pulang ke rumah menyedari kediamanny­a di Jalan Lucky telah dipecah masuk dan sebuah beg

Terbang Antarabang­sa El Paso di Texas.

Ketua Pegawai Kelestaria­n Kumpulan untuk Kumpulan yang mengandung­i wang tunai dan barangan lain telah hilang.

Pada 14 Jun 2022, kirakira jam 12.25 tengah malam, pihak polis telah menahan seorang lelaki iaitu tertuduh serta merampas sepasang kasut hitam jenama Adidas, seluar pendek, wang tunai RM4,688 beg hitam, tiga kad pengenalan, kunci kereta, lesen memandu, kad ATM dan buku akaun bank.

Rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di rumah pengadu menunjukka­n tertuduh telah memecah masuk dan menvuri beg milik pengadu. Ketika kejadian, tertuduh memakai sepasang kasut hitam dan seluar pendek, yang padan dengan bahan bukti yang dirampas.

Tertuduh telah berjaya ditahan kurang daripada 24 jam selepas kejadian.

Penerbanga­n Malaysia Philip See berkata, sebagai syarikat penerbanga­n negara, pihaknya berbangga kerana diberi peluang untuk menjadi sebahagian daripada sejarah dalam menyokong pasukan WAU Rocketry USM dalam misi mengharumk­an nama Malaysia di pentas dunia.

“Kami berbangga sumbangan ini dapat meningkatk­an lagi semangat para pasukan untuk memberikan yang terbaik dalam pertanding­an dan menikmati pengalaman penerbanga­n dengan selesa dan yakin yang mengutamak­an standard keselamata­n dan kebersihan tertinggi kepada semua penumpang dalam setiap langkah di sepanjang penerbanga­n.

“Ini merupakan tanda sokongan kami kepada bakat muda yang akan menjadi perintis dan inspirasi terutamany­a dalam pembanguna­n industri aeroangkas­a negara yang mampan di masa hadapan,” katanya.

Pertanding­an ini menarik sebanyak 22 negara termasuk penyertaan pertama negara dari Asia Tenggara iaitu Malaysia dan Thailand.

BINTULU: Seramai 60 kakitangan termasuk isteri mereka dari pelbagai jabatan syarikat perladanga­n kelapa sawit Sime Darby Rasan Estate, Samalaju menghadiri Latihan Pencegahan Kebakaran di ladang berkenaan kelmarin.

Antara aktiviti dijalankan ialah ceramah keselamata­n kebakaran, demonstras­i penggunaan alat pemadam api dan demonstras­i cara-cara memadam api dapur.

Ceramah, latihan dan demonstras­i pencegahan kebakaran dikendalik­an oleh Ketua Balai Bomba Penyelamat (BBP) Samalaju PPgB Hashim Norshidi dibantu PB Junaidi Ramli serta anggota lain.

Program tersebut berperanan besar untuk kakitangan terbabit sebagai persediaan menghadapi sebarang kemungkina­n kebakaran dan kes-kes kecemasan lain.

Pemuda mengaku pecah rumah, curi dipenjara empat tahun

 ?? ?? SEMOGA BERJAYA: Kumpulan WAU Rocketry USM diketuai Vanmitha dan Dr Norilmi bersama juruterban­g dan kru kabin Malaysia Airlines di dalam pesawat MH002 sebelum berlepas dari Kuala Lumpur ke London untuk perjalanan seterusnya bersaing di Piala SA 2022.
SEMOGA BERJAYA: Kumpulan WAU Rocketry USM diketuai Vanmitha dan Dr Norilmi bersama juruterban­g dan kru kabin Malaysia Airlines di dalam pesawat MH002 sebelum berlepas dari Kuala Lumpur ke London untuk perjalanan seterusnya bersaing di Piala SA 2022.
 ?? ?? LATIHAN: Kakitangan menggunaka­n alat pemadam api dengan betul sambil dipantau oleh seorang anggota bomba.
LATIHAN: Kakitangan menggunaka­n alat pemadam api dengan betul sambil dipantau oleh seorang anggota bomba.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia