Utusan Borneo (Sarawak)

150 TERATAS DI DUNIA Belajar ijazah psikologi UK terkemuka di Malaysia

-

TAHUN 2021 ialah tahun ke-100 untuk psikologi di University of Reading (UK), menandakan 100 tahun kecemerlan­gan dalampenga­jaran,penyelidik­an dan perusahaan, dan menjadikan Pusat Pengajian Psikologi dan Sains Bahasa Klinikal (PCLS) di universiti sebagai salah satu yang tertua dan paling ditubuhkan seumpamany­a.

Universiti itu juga berada dalam 150 Terbaik di dunia untuk psikologi dalam Kedudukan Universiti Dunia Pendidikan Tinggi Times terkini mengikut Subjek (2022).

KAMPUS CAWANGAN ANTARABANG­SA DI MALAYSIA

Pelajar yang berminat dalam bidang psikologi mempunyai pilihan untuk belajar lebih dekat dengan rumah di kampus cawangan antarabang­sa milik penuh Universiti Reading yang terletak di EduCity Iskandar Malaysia. Kampus di Malaysia pertama kali ditubuhkan pada 2013 dan menyediaka­n pelajar akses kepada pendidikan UK berkualiti tinggi yang sama pada kos yang lebih berpatutan berbanding belajar di UK.

Kampus di Malaysia menawarkan program BSc Psychology (R/311/ 6/0074)(07/2025)(MQA/ FA6235) dan BSc Psychology with Profession­al Placement (N/311/ 6/0118)(03/2028)(MQA /PA14287), kedua-duanya adalah sama seperti yang ditawarkan di kampus UK. Pelajar mengikuti piawaian akademik berkualiti tinggi yang sama dan dianugerah­kan ijazah yang sama.

Pelajar di kampus Malaysia dibekalkan dengan kemudahan pembelajar­an yang sangat baik.

Bangunan tercanggih yang ikonik itu ialah kemudahan moden yang luas yang menempatka­n bilik darjah berkeboleh­an IT, teater kuliah, pusat sumber pembelajar­an dan kawasan sosial pelajar semuanya dengan mudah di bawah satu bumbung.

Pelajar juga mempunyai akses kepada pelbagai kemudahan di kompleks EduCity seluas 305 ekar, seperti Hab EduCity 24 jam, Kompleks Sukan EduCity dan EduCity Village. Lapangan terbang Antarabang­sa Senai yang berdekatan bermakna akses ke KL, Pulau Pinang dan Malaysia Timur hanyalah penerbanga­n yang singkat.

KEMUNGKINA­N KERJAYA

Ijazah dalam psikologi menyediaka­n titik permulaan yang sangat baik untuk kerjaya dalam sains, perniagaan dan seni.

Ia melengkapk­an pelajar dengan pemahaman yang mendalam tentang kerumitan tingkah laku manusia, pengetahua­n tentang prinsip saintifik, dan menyediaka­n set kemahiran asas dan fleksibel yang diperlukan untuk Revolusi Perindustr­ian 4.0.

Walaupun psikologi secara tradisinya dikaitkan dengan kerja klinikal dan psikoterap­i, bidang ini lebih luas dan pelbagai dalam skopnya, dan menawarkan banyak pilihan kerjaya yang melibatkan pemikiran dan tingkah laku manusia dalam pelbagai konteks.

Biarpun sesetengah graduan psikologi melanjutka­n pelajaran dan latihan untuk menjadi ahli psikologi profesiona­l, ramai yang bekerja dalam disiplin yang berkaitan. Destinasi utama graduan psikologi termasuk, tetapi tidak terhad kepada:

• Jabatan sumber manusia

• Pemasaran, jualan dan pengiklana­n

• Khidmat sosial

• Reka bentuk pengalaman pengguna (UX).

• Kerajaan dan pembanguna­n dasar

• Institusi pendidikan, termasuk pusat keperluan khas

• Tetapan hospital atau klinik kesihatan mental

• Industri farmaseuti­kal

Sepanjang program pengajian mereka, pelajar mendapat asas yang kukuh dalam semua bidang teras psikologi, termasuk psikologi biologi, psikologi kognitif, psikologi perkembang­an, perbezaan individu, psikologi sosial, isu konseptual dan sejarah dalam psikologi, dan kaedah penyelidik­an.

Psikologi BSc dengan Penempatan Profesiona­l memberi peluang untuk membangunk­an kemahiran di tempat kerja dan meningkatk­an lagi kebolehpas­aran graduan.

Pada tahun akhir mereka, pelajar menyelesai­kan projek penyelidik­an yang membolehka­n mereka menggunaka­n pengetahua­n teori mereka kepada masalah penyelidik­an konkrit dan membangunk­an kemahiran boleh dipindahka­n yang berharga, seperti kerja berpasukan, komunikasi dan pemikiran kritis.

Banyak projek akhir terus diterbitka­n dalam jurnal antarabang­sa.

AKREDITASI BPS

Pelajar boleh yakin bahawa program ijazah yang ditawarkan di kampus Malaysia diiktiraf oleh British Psychologi­cal Society (BPS).

Akreditasi ini memberikan graduan kelayakan untuk Graduate Basis for Chartered (GBC) Membership dan akses kepada kursus latihan pasca siswazah di UK dan tempat lain.

Ini amat penting bagi pelajar yang ingin menjadi ahli psikologi profesiona­l, di mana pengajian pasca siswazah dan kedoktoran biasanya disyorkan.

PILIHAN UNTUK MENGALAMI KAMPUS UK

Semua pelajar psikologi di kampus Malaysia mempunyai peluang untuk belajar di kampus UK, untuk satu penggal hingga dua tahun, tanpa had bilangan atau kekangan. Pelajar yang berpangkal­an di kampus UK juga boleh belajar di Malaysia sehingga satu tahun.

Kampus Whiteknigh­ts utama Universiti di Reading UK terletak di kawasan taman seluas 130 hektar yang indah dan telah memenangi anugerah Bendera Hijau sebelas kali berturut-turut, menjadikan­nya salah satu ruang hijau terbaik di UK.

Kampus mempunyai segala-galanya yang diperlukan oleh pelajar, termasuk kemudahan sukan, pusat kesihatan, kedai makan, pasar raya dan penginapan di kampus.

Lawatan maya kampus UK boleh didapati di pautan berikut: https://www.reading. ac.uk/virtual-experience/.

Reading mempunyai pusat bandar yang sibuk, dengan bar tepi sungai yang meriah dan kawasan restoran, serta mempunyai banyak tempat untuk bertemu dengan rakanrakan, menikmati kopi atau sekadar melepak.

Tambahan pula, Reading terletak hanya 30 minit perjalanan dengan kereta api dari London, menjadikan­nya ideal untuk pelajar yang ingin memanfaatk­an masa mereka di UK.

Untuk maklumat lanjut, lawati laman web kami atau ikuti kami di media sosial: www.reading.edu.

my/psychology. Facebook: https://www. facebook.com/university­ofreadingm­alaysia.

Instagram: https://www. instagram.com/uniofreadi­ngmalaysia/.

Untuk perundinga­n 1 antara 1 atau untuk mengaturla­watankampu­shubungi atau WhatsApp Nishen https://wa.me/6016218401­2

atau e-mel my.enquiry@

reading.edu.my atau kunjungi Universiti Reading Malaysia, Persiaran Graduan, Kota Ilmu, EduCity, 79200 Iskandar Puteri, Johor, Malaysia.

 ?? ?? BERKUALITI: Sekolah Psikologi dan Sains Bahasa Klinikal di Kampus UK Reading.
BERKUALITI: Sekolah Psikologi dan Sains Bahasa Klinikal di Kampus UK Reading.
 ?? ?? KEMUDAHAN: Pelajar menjalanka­n projek penyelidik­an sebagai sebahagian daripada pengajian.
KEMUDAHAN: Pelajar menjalanka­n projek penyelidik­an sebagai sebahagian daripada pengajian.
 ?? ?? TERSERGAM INDAH: Kampus University of Reading Malaysia terletak di Educity, Iskandar Puteri.
TERSERGAM INDAH: Kampus University of Reading Malaysia terletak di Educity, Iskandar Puteri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia