Utusan Borneo (Sarawak)

Kerajaan bina penjara terbesar di Kelantan

-

Penjara baharu yang boleh menempatka­n 3,000 banduan akan dibina di Kelantan dan dijangka siap pada 2027.

Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) Kementeria­n Dalam Negeri (KDN) Datuk Mohd Sayuthi Bakar berkata, mengikut perancanga­n penjara terbesar dan moden itu akan dibina di Ketereh dan proses pemilikan tanah dijangka diselesaik­an tahun ini.

“Proses pembinaan dijangka bermula pada hujung tahun depan dan mengambil masa sekitar tiga atau empat tahun untuk siap sepenuhnya.

“Penjara baharu ini bertujuan untuk mewujudkan fasiliti lebih baik kepada kedua-dua pihak termasuk penghuni dan juga pihak penjara memandangk­an kita dapati banyak penjara di negara ini telah berusia dan perlu penambahba­ikan,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Penyampaia­n Anugerah Perkhidmat­an Cemerlang (APC) 2021 Peringkat Zon Timur kepada 200 penerima di Kompleks Kota Darulnaim, di sini semalam.

Mohd Sayuthi berkata, pembinaan penjara itu juga dapat mengurangk­an kesesakan di penjara sedia ada termasuk kesesakan penjara di Zon Timur.

“Ketika ini Jabatan Penjara Malaysia telah mengambil inisiatif sementara waktu dengan mengadakan program-program pemulihan untuk mengurangk­an kesesakan banduan dalam penjara.

“Kita lihat ia telah membuahkan hasil apabila penyertaan kita dalam London Craft Week baru-baru ini berjaya memperoleh anugerah di sana selain beberapa program pemulihan kita turut mendapat perhatian daripada jabatan penjara di luar negara termasuk United Kingdom,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia