Utusan Borneo (Sarawak)

Pemimpin Crimea tuduh tentera Ukraine serang pelantar minyak

-

Pemimpin Crimea yang dikuasai oleh Moscow kelmarin menuduh tentera Ukraine menyerang sebuah pelantar minyak di luar pantai semenanjun­g yang bersambung dengan Rusia pada 2014.

“Pagi ini pihak musuh telah menyerang pelantar minyak Chernomorn­eftegaz,” kata Sergey Aksyonov dalam Telegram, merujuk kepada syarikat minyak dan gas yang berpusat di Crimea.

BRUSSELS: Pegawai kastam Belgium telah merampas 900 kilo kokain yang disembunyi­kan dalam penghantar­an biji koko dari Colombia, menurut perkhidmat­an mereka kelmarin.

Rampasan itu, dikesan dan disita pada Khamis lepas di pelabuhan Antwerp, telah dianggarka­n bernilai kira-kira 45 juta euro (AS$47 juta).

Antwerp merupakan pintu masuk utama bagi kokain

“Saya sudah berhubung dengan rakan sekerja dari kementeria­n pertahanan dan FSB (agensi keselamata­n), kami sedang berusaha untuk menyelamat­kan orang,” katanya.

Menurutnya, lima orang telah diselamatk­an, tiga daripada mereka tercedera, ketika pencarian diteruskan untuk mangsa yang lain” dengan penglibata­n beberapa kapal peronda dan pesawat”. — AFP

Kastam Belgium rampas 900 kilo kokain

ke pasaran Eropah, satu legasi perdaganga­n bersejarah untuk fasiliti itu dengan Amerika Latin dan pengeluara­n buah-buahannya.

Dadah, dari Colombia, Brazil, Ecuador dan Panama, sering kali disembunyi­kan dalam penghantar­an pisang atau nanas, walaupun penyeludup terus muncul dengan pelbagai cara baharu bagi mengelak pemeriksaa­n di pelabuhan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia