Utusan Borneo (Sarawak)

Rudiger dedah Ancelotti kunci utama perpindaha­n beliau ke Real

-

Antonio Rudiger kelmarin berkata bahawa Carlo Ancelotti memainkan peranan penting dalam keputusann­ya untuk menyertai Real Madrid dari Chelsea musim panas ini.

Rudiger telah berpindah ke Santiago Bernabeu dengan perpindaha­n percuma selepas memilih untuk tidak melanjutka­n kontrak Chelseanya. Pemain pertahanan berusia 29 tahun itu telah menandatan­gani perjanjian empat tahun dengan juara Sepanyol dan Eropah.

Rudiger, bercakap pada majlis penyampaia­nnya di padang latihan kelab di Valdebebas, berkata dia sudah membuat keputusann­ya pada April, selepas perbualan dengan jurulatih Itali itu.

“Kali pertama saya berhubung, bukan saya, ejen saya, adalah pada awal September. Kali kedua, saya bercakap dengan Encik Ancelotti, iaitu pada bulan April,” kata Rudiger.

“Itulah saat yang paling penting, ketika bercakap dengan Encik Ancelotti. Ketika itulah saya membuat pilihan saya, bahawa saya mahu bermain untuk kelab ini di bawahnya.

“Dia berkata dia mahukan saya, percaya pada kebolehan saya, bahawa saya boleh membantu pasukan, dan pada usia saya, itu sudah mencukupi. Hakikatnya, ia Encik Ancelotti. Tiada jaminan di Madrid dan anda harus berjuang untuk tempat Anda. Saya sudah bersedia untuk melakukann­ya.”

Selain menolak peluang untuk kekal di Chelsea, Rudiger berkata terdapat juga minat dari Barcelona. “Terdapat tawaran dari Barcelona tetapi saya memberitah­u abang saya, Real dan tiada selainnya,” kata Rudiger.

Selepas pemergian Sergio Ramos dan Raphael Varane tahun lalu, Militao dan Alaba membentuk gandingan yang hebat, menjadi tulang belakang dalam kejayaan Madrid musim lalu.

“Real Madrid dibarisi dengan pemain yang sangat, sangat baik, juga dalam kedudukan saya,” kata Rudiger.

“Tetapi saya melangkah dengan yakin. Apa sumbangan saya? Persaingan yang sihat untuk semua orang. Ini mendorong semua orang.”

Rudiger terkenal di Chelsea kerana gaya pertempura­n dan prestasi dinamiknya dalam Liga Perdana. Dia berjanji untuk menjadi pemimpin di bilik persalinan Real Madrid.

“Anda tidak dapat menjangkak­an saya di luar padang. Saya suka ketawa, saya suka menari,” kata Rudiger.

“Tapi di padang, saya serius. Saya tidak suka bergurau. Saya harap saya boleh membawa semangat juang, kepimpinan. Roma tidak dibangun dalam sehari. Saya tiba di sini, mengadapta­si, bercakap bahasa Spanyol. Saya akan melakukan yang terbaik.”

Ditanya sama ada dia mengagumi mana-mana pemain pertahanan Real Madrid, Rudiger berkata: “Terdapat banyak pemain tengah tetapi saya sukakan Pepe. Di luar padang dia seorang yang sangat baik, tetapi di atas padang, raksasa. Saya suka itu,” kata Rudiger.

Rudiger bermain dan menjaringk­an gol, ketika Chelsea mendahului 3-0 di Santiago Bernabeu pada bulan April, tetapi Real Madrid melakukan kemunculan semula yang luar biasa untuk mara ke separuh akhir Liga JuaraJuara. — AFP

 ?? ?? RUDIGER
RUDIGER

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia