Utusan Borneo (Sarawak)

Arsenal tambat Vieira dari kelab Porto

-

Arsenal memeterai perjanjian dengan pemain tengah berpengaru­h Porto, Fabio Vieira dalam perjanjian 40 juta euro pada Selasa.

Pemain berusia 22 tahun itu telah muncul sebagai salah seorang bintang muda yang paling berbakat di Eropah selepas muncul daripada sistem belia kelab Portugis itu.

Dia memainkan peranan penting dalam perlawanan domestik Porto musim lalu, menjaringk­an tujuh gol dan membuat 16 bantuan dalam semua pertanding­an.

Memuji penandatan­ganan ketiga Arsenal dalam jendela perpindaha­n, pengurus Gunners Mikel Arteta berkata: “Saya sangat teruja kerana kami telah mengenal pasti dan menandatan­gani bakat istimewa itu.

“Fabio ialah pemain yang sangat kreatif yang akan membawa kualiti tinggi dan serba boleh untuk posisi menyerang kami.”

Porto berkata minggu lalu bahawa Vieira, yang diundi sebagai pemain terbaik kejohanan pada Kejohanan Eropah Bawah-21 tahun lepas, akan berpindah ke London selepas kedua-dua kelab bersetuju.

Juara Portugis berkata Gunners akan membayar pendahulua­n 35 juta euro untuk pemain tengah itu, dengan selebihnya dalam tambahan.

Arsenal tidak menyatakan tempoh kontrak tetapi kenyataan Porto mengatakan pemain akan menandatan­gani kontrak lima tahun.

Arteta mahu menambah kreativiti dalam skuadnya selepas Arsenal terlepas peluang untuk kembali ke Liga Juara-Juara musim lalu.

Pengarah teknikal Edu berkata Fabio ialah “pemain dengan kualiti istimewa yang selesa dengan bola di kawasan ketiga terakhir padang”.

Arsenal, yang menduduki tempat kelima dalam Liga Perdana musim lalu, telah pun mendapat tandatanga­n pemain Brazil berusia 19 tahun, Marquinhos dari Sao Paulo dan penjaga gol Amerika, Matt Turner.

Pemain tengah Leicester, Youri Tielemans juga dikaitkan dengan perpindaha­n ke Emirates.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia