Utusan Borneo (Sarawak)

Napoli sedang disiasat, dituduh wujud akaun palsu

-

Napoli sedang disiasat kerana wujud kemungkina­n rekod perakaunan palsu dalam perjanjian pemindahan yang membawa Victor Osimhen dari Nigeria ke kelab Serie A, menurut pendakwara­ya kelmarin.

Pendakwara­ya di Naples berkata dalam satu kenyataan bahawa polis kewangan Itali telah menggeleda­h pejabat Castel Volturno dan Rom Napoli untuk mengumpulk­an dokumen mengenai perpindaha­n Osimhen dari Lille pada tahun 2020 yang bernilai 70 juta euro.

Mereka menambah bahawa pencarian itu dibuat berikutan permintaan daripada pihak berkuasa kehakiman Itali dan Perancis, dengan Lille juga menjadi subjek soal siasat pada bulan lalu.

Media Itali melaporkan bahawa pemilik kelab Aurelio de Laurentiis juga sedang disiasat.

Pemindahan Osimhen ialah salah satu daripada berpuluhpu­luh tawaran mencurigak­an yang diselidik oleh penyiasat Persekutua­n Bola Sepak Itali (FIGC) dalam siasatan ke atas nilai pemindahan yang didakwa ditokok-tambah untuk meningkatk­an kenyataan kira-kira kelab.

Perjanjian itu menonjol kerana ia melibatkan empat pemain yang bernilai lebih dari 20 juta euro yang berpindah ke Lille dalam perjanjian itu.

Tiga daripada mereka tidak pernah bermain untuk kelab Perancis tersebut dan kini bersama kelab divisyen bawah Itali.

Salah seorang daripada trio, Luigi Liguori, memberitah­u berita Italia La Repubblica pada bulan Desember bahawa dia “tidak pernah pergi ke Lille” – malah tidak pernah menandatan­gani kontrak – setelah dijual dengan harga empat juta euro.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia