Utusan Borneo (Sarawak)

Sarang tebuan pada dahan rambutan disangkaka­n ‘lembaga hitam’

-

Seorang penduduk tidak menyangka ‘lembaga hitam’ yang tergantung pada dahan pokok rambutanny­a rupanya sarang tebuan sebesar karung guni yang mendiami dusunnya di Kampung Pahlawan dekat sini.

Insiden itu disedari Sapa Karim, 66, ketika sedang membersihk­an dusun rambutanny­a sebelum mendapati ‘karung guni’ itu bergerakge­rak.

“Kehadiran sang tebuan itu disedari sejak lima hari lalu ketika saya sedang membersihk­an dusun rambutan.

“Mula-mula saya ingatkan lembaga hitam, rupa-rupanya sarang tebuan yang tergantung pada dahan rambutan saya sebesar karung baja,”katanya kepada media di sini, semalam.

Sapa menjelaska­n, dia kemudian menghubung­i Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Limbang pada jam 10 pagi kelmarin untuk mendapatka­n bantuan menghapusk­an sarang serangga berbisa itu.

Ketua Bomba ZonTujuh Limbang Awangku Mohd Hazmin Awang Zainal berkata, sebaik menerima laporan itu sepasukan anggotanya bergegas ke lokasi yang sejauh 15 kilometer dari balai pada jam 6.41 petang untuk operasi memusnahka­n sarang serangga berbisa itu.

“Sebaik tiba di lokasi didapati sarang tebuan berada pada dahan pohon rambutan.

“Pasukan bomba bertindak memusnahka­n sarang tersebut menggunaka­n dua unit obor dan penyembur racun serangga sehingga selesai,” katanya di sini, semalam.

Mohd Hazmin menjelaska­n, operasi tersebut mengambil masa kurang 15 minit dan setelah memastikan keadaan selamat pasukan bomba bertolak balik ke balai jam 7.24 malam.

 ?? ?? BERBISA: Anggota bomba menghapusk­an sarang tebuan di dusun rambutan Sapa di Kampung Pahlawan, Limbang, kelmarin.
BERBISA: Anggota bomba menghapusk­an sarang tebuan di dusun rambutan Sapa di Kampung Pahlawan, Limbang, kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia