Utusan Borneo (Sarawak)

Sembilan warga asing miliki kayu gaharu haram dipenjara dan didenda

-

SIBU: Mahkamah Sesyen di sini semalam menjatuhka­n hukuman penjara tiga bulan terhadap sembilan warganegar­a Indonesia yang memiliki 22.09 kilogram kayu gaharu secara haram.

Hakim Marutin Pagan juga mengenakan denda RM500 atau penjara dua minggu terhadap kesemua tertuduh yang mengaku bersalah terhadap pertuduhan dibacakan.

Tertuduh terdiri daripada Ujang Salaiman, 38, Paulus Unta, 39, Senin Unan, 24, Johnny Lidi, 31,

Agus Malik, 38, Suhaidi Duri, 39, Layang Embas, 31, Jawang Abu, 20, dan Akob Abu, 22.

Mengikut pertuduhan, kesemua mereka didakwa memiliki 22.09 kilogram potongan, serpihan dan kepingan kayu gaharu tanpa lesen yang merupakan tanaman terlindung di bawah Ordinan Perlindung­an Hidupan Liar 1998.

Sehubungan itu, mereka didakwa mengikut Seksyen 30(2) ordinan sama yang membawa hukuman penjara sehingga setahun dan denda maksimum

RM10,000 jika sabit kesalahan.

Sementara itu, Suhaili dan Akob juga didakwa memiliki 1,080 keping sisik tenggiling tanpa lesen dan dihukum mengikut Seksyen 29(2) yang dibaca bersama Seksyen 37(2)(b) ordinan sama.

Bagi kesalahan ini, kedua-dua mereka dikenakan hukuman penjara tiga bulan dan denda RM500 atau penjara dua minggu.

Layang turut dituduh memiliki satu paruh burung kenyalang dan burung tajai, dua sayap burung tajai dan empat sayap burung kenyalang tanpa lesen.

Untuk pertuduhan ini, mereka dikenakan hukuman penjara tiga bulan dan denda RM500 bagi setiap anggota tubuh haiwan yang dimiliki atau penjara sebulan bagi kesemua anggota haiwan yang dimiliki.

Terdahulu, kesemua mereka didakwa melakukan kesalahan itu pada 23 April 2022, kira-kira jam 5 petang di sebuah rumah berdekatan kawasan pembalakan di Sungai Melatai, Kapit.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia