Utusan Borneo (Sarawak)

Salah guna dadah, lelaki dipenjara dan diawasi polis dua tahun

-

MIRI: Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara sembilan minggu oleh Mahkamah Majistret atas kesalahan terlibat dalam kegiatan penyalahgu­naan dadah.

Mahkamah turut memerintah­kan tertuduh menjalani pengawasan oleh pihak polis selama tempoh dua tahun.

Hukuman itu dijatuhkan Majistret Nazira Adlin Ahmad Khairul Razi setelah tertuduh Thien Shen Loke mengaku bersalah atas tuduhan

KUCHING: Seorang juruteknik lelaki didenda RM2,000 oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam kerana mencederak­an seorang anggota polis menggunaka­n satu tin bir pada minggu lalu.

Majistret Zubaidah Sharkawi juga menetapkan Abdul Karim Abdullah, 32, untuk dipenjara sebulan sekiranya gagal membayar denda.

Lelaki yang beralamat di Taman Sukma, Jalan Sultan Tengah itu mengaku bersalah sebaik didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

Jika sabit kesalahan, boleh dipenjara sehingga setahun atau boleh didenda sehingga RM2,000 atau kedua-duanya sekali.

Mengikut pertuduhan, dia didakwa dengan sengaja mencederak­an seorang anggota polis berpangkat koperal berusia 37 tahun pada 19 Jun lalu, sekitar jam 6 petang di Balai Polis Santubong di sini.

Berdasarka­n keterangan kes, mangsa bersama beberapa yang dibacakan terhadapny­a mengikut Seksyen 15 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 (Akta 234) dan dihukum di bawah Seksyen 15 (1) akta yang sama.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh didenda maksimum RM5,000 atau penjara sehingga dua tahun dan sertamerta dikehendak­i menjalani pengawasan oleh pegawai sebagaiman­a ditakrifka­n di bawah Seksyen 2 Akta Penagih Dadah (Rawatan anggota polis lain sedang menjalanka­n tugas ronda cegah jenayah semasa Festival Muzik Hutan Hujan Sedunia (RWMF) sebelum menahan tertuduh yang membuat kacau di kawasan tersebut.

Tertuduh seterusnya dibawa ke Balai Polis Santubong untuk dokumentas­i.

Bagaimanap­un, setibanya mereka di balai polis, tertuduh tiba-tiba keluar dari kereta dan bertindak agresif serta menyerang mangsa dengan cara menghentak bahagian pipi kiri mangsa menggunaka­n satu tin bir.

Akibat kejadian itu, mangsa mengalami sakit dan lebam di bahagian mata sebelah kiri.

Difahamkan, tertuduh berada di bawah pengaruh alkohol semasa kejadian berlaku.

Pendakwaan dilakukan oleh Pegawai Pendakwa Inspektor Nur Syafiqa Nyaie Ilin manakala tertuduh tidak diwakili peguam. dan Pemulihan) 1983 selama tempoh tidak kurang dari dua tahun dan tidak melebihi tiga tahun mengikut Seksyen 38B ADB 1952.

Menurut keterangan kes, tertuduh didapati telah menggunaka­n dadah berbahaya jenis Amphetamin­e dan Methamphet­amine yang terkandung dalam Jadual Pertama ADB 1952 (Akta 234), dengan cara memasukkan dadah itu ke dalam tubuh sendiri tanpa kebenaran pihak berkuasa.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 12.10 tengah malam, 20 April tahun ini di pejabat Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik Daerah (BSJND) Miri.

Mahkamah memerintah­kan hukuman penjara ke atas tertuduh dikuatkuas­akan mulai tarikh tangkapan pada 20 April tahun ini.

Pendakwaan dilakukan Inspektor Syahrizan Taha manakala tertuduh tidak diwakili peguam bela.

Cederakan anggota polis guna tin bir, juruteknik didenda

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia