Utusan Borneo (Sarawak)

Koumetio dipinjamka­n ke Austria Vienna

-

Selepas pramusim yang mantap beberapa musim panas yang lalu, Billy Koumetio melakar nama di bibir ramai peminat Liverpool, namun krisis kecederaan pada musim 2020/2021 tidak memberikan minit bermain di pasukan utama bagi pemain tengah muda Perancis itu.

Masih berusia 19 tahun dan dengan semua kebolehan yang mampu menjadikan­nya pemain tengah terhebat, Koumetio kini amat memerlukan minit bermain.

Akibatnya, dia akan pergi secara pinjaman untuk musim 2022/2023. Namun demikian, destinasin­ya telah memberi sedikit kejutan.

Bukan menuju ke pasukan England, dalam Kejuaraan atau Liga Satu, dia bakal menyertai Austria Vienna, pasukan yang menduduki tempat ketiga di Bundesliga Austria di belakang Red Bull Salzburg dan Sturm Graz musim lalu.

Sungguhpun ia bukan destinasi pinjaman yang disangkaka­n, menamatkan saingan di tempat ketiga bermakna Austria Vienna mempunyai peluang untuk layak ke Liga Europa melalui playoff dan Koumetio berpeluang untuk terlibat dalam rancangan itu pada musim panas ini.

Koumetio menyertai Liverpool pada 2018 selepas beraksi bersama Orleans dan Lyon dan membuat dua penampilan pasukan pertama untuk Reds. Penampilan sulungnya adalah pada bulan Disember 2020 sebagai pengganti menentang FC Midtjyllan­d dalam Liga Juara-Juara. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia