Utusan Borneo (Sarawak)

Bekas peguam hak asasi manusia didakwa di UK bagi dakwaan konflik Iraq

-

Penyiasat Britain telah menuduh seorang bekas peguam hak asasi manusia bagi penipuan berhubung dengan dakwaan jenayah perang terhadap anggota tentera United Kingdom (UK) ketika konflik Iraq, menurut Agensi Jenayah Negara kelmarin.

Anggota tentera UK berkhidmat di samping beberapa pasukan negara lain dalam penaklukan yang diketuai oleh Amerika Syarikat (AS) bermula pada 2003 dan membawa kepada kejatuhan diktator Iraq Saddam Hussein.

Bekas peguam Phil Shiner, 65, sedang berdepan dakwaan penipuan berkaitan dengan dakwaan bantuan perundanga­n dilakukan pada 2007 dan maklumat diberikan kepada Solicitors Regulation Authority pada 2015, kata NCA dalam satu kenyataan.

Dia dijangka akan hadir di mahkamah di tengah London pada Isnin, tambahnya.

Pasukan tentera Britain yang terlibat dalam konflik telah berdepan tuduhan termasuk rogol, seksaan dan hukuman mati olok-olok.

Satu siasatan mengenai tuduhan itu pada 2020 telah membebaska­n ribuan anggota tentera dan satu siasatan mengenai dakwaan itu telah ditutup tanpa sebarang pendakwaan, kata Setiausaha Pertahanan Ben Wallace pada Oktober. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia