Utusan Borneo (Sarawak)

Netflix cari rekrut untuk ‘Squid Game’ yang sebenar

-

SELEPAS

kejayaan besar siri ‘Squid Game’, Netflix kini sedang mencari rekrut untuk bertanding mendapatka­n empat juta dolar – dan malah berjanji untuk tidak membunuh anda dengan kejam jika anda kalah.

“Dengan pemilihan pelakon terbesar dalam sejarah TV realiti, 456 pemain sebenar akan memasuki permainan dalam usaha untuk mendapatka­n wang tunai yang boleh mengubah kehidupan anda bernilai 4.56 juta dolar,” kata platform penstriman dalam satu laman sesawang yang dibuat untuk mencari calon.

‘Squid Game: The Challenge’ mencari mereka yang boleh berbahasa Inggeris dari seluruh dunia, berusia sekurang-kurangnya 21 tahun dan boleh bebas mengembara untuk sehingga sebulan pada awal 2023.

Tidak seperti rancangan fiksyen asal yang sangat ganas dari Korea Selatan, yang menjadi rancangan paling hit di Netflix tahun lepas, peserta yang tewas tidak akan dibunuh.

“Taruhannya tinggi tetapi dalam permainan ini, nasib yang malang akan pulang dengan tangan kosong,” janji Netflix.

Menggambar­kan rancangan realiti baharu itu sebagai “eksperimen sosial yang terbesar pernah dilakukan”, Netflix berkata pemain akan bertanding “dalam beberapa permainan yang mendebarka­n”.

Siri fiksyen asal dilihat memberi sindiran kepada kapitalism­e moden, dengan peserta dipilih dari golongan masyarakat miskin untuk bermain permainan di zaman kanak-kanak dengan peluang untuk memenangi hadiah wang yang banyak – dan ancaman dibunuh jika mereka kalah.

Pengumuman baharu itu menyusul tidak lama selepas Netflix mengesahka­n musim kedua ‘Squid Game’ sedang dalam perjalanan.

Pada bulan April, pencipta ‘Squid Game’ Hwang Dong-hyuk berkata musim kedua tidak akan bersedia sehingga 2024. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? PERMAINAN SEBENAR: CEO Netflix Ted Sarandos (kiri) dan pengarah Hwang Dong-Hyuk semasa menghadiri tayangan khas ‘Squid Game’ di Los Angeles pada 12 Jun lepas.
— Gambar AFP PERMAINAN SEBENAR: CEO Netflix Ted Sarandos (kiri) dan pengarah Hwang Dong-Hyuk semasa menghadiri tayangan khas ‘Squid Game’ di Los Angeles pada 12 Jun lepas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia