Utusan Borneo (Sarawak)

Kanada sedia terima 10,000 pelarian Uyghur

- — AFP

Parlimen Kanada kelmarin sebulat suara meluluskan usul untuk menerima 10,000 pelarian Uyghur yang melarikan diri dari China dan kini berhadapan tekanan untuk dihantar pulang.

Tindakan itu dibuat berdasarka­n langkah oleh penggubal undang-undang Kanada pada 2021 untuk melabelkan layanan Beijing terhadap kaum Uyghur dan Muslim Turkiye di wilayah Xinjiang barat laut sebagai pembunuhan beramai-ramai.

Kumpulan hak asasi manusia percaya sekurangku­rangnya sejuta orang Uyghur dan minoriti Islam lain kebanyakan­nya telah dipenjarak­an di kem tahanan di rantau itu, di mana China juga dituduh memandulka­n wanita secara paksa dan menjadikan mereka buruh paksa.

Berpuluh ribu telah melarikan diri.

Dan menurut ahli parlimen Sameer Zuberi, yang mengutarak­an usul itu, sekurangku­rangnya 1,600 telah ditahan di negara lain atas arahan China atau dihantar pulang secara paksa.

Pada sidang akhbar, Zuberi menyatakan bahawa Perdana Menteri Justin Trudeau dan kabinetnya mengundi untuk menyokong usul itu, menandakan “niat kerajaan untuk melaksanak­an perkara ini” walaupun ia tidak wajib.

“Ia memberi isyarat jelas bahawa kami tidak menerima pencabulan hak asasi manusia terhadap orang Uyghur,” katanya sambil menambah bahawa “apa yang berlaku kepada orang Uyghur tidak dapat diterima.”

Mehmet Tohti, pengarah eksekutif Projek Advokasi Hak Uyghur, memberitah­u wartawan bahawa ia mesej kuat yang “akan bergema bukan sahaja di China dan di Kanada, tetapi di seluruh dunia.”

Usul itu mengatakan orang Uyghur yang “melarikan diri ke negara ketiga menghadapi tekanan dan ugutan daripada negara China untuk kembali ke China” dan menuduh Beijing turut menggunaka­n tekanan diplomatik dan ekonomi ke atas negara-negara demikian untuk menahan dan menghantar mereka pulang, “mengabaika­n mereka tanpa tempat berlindung di dunia.”

Ia mencadangk­an penempatan semula untuk 10,000

Uyghur di Kanada dalam tempoh dua tahun, bermula pada 2024.

China telah mempertaha­nkan kem Uyghur di Xinjiang, dengan mengatakan ia penting untuk memerangi keganasan dan menyediaka­n latihan vokasional kepada minoriti.

Tetapi Amerika Syarikat telah menyifatka­n penindasan China terhadap Uyghur sama dengan pembunuhan beramai-ramai, dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah mengutuk penganiaya­an China terhadap Uyghur dan Muslim Turkiye yang lain.

Dolkun Isa, presiden Kongres Uyghur Sedunia, berkata: “Rakyat Uyghur diserang: bahasa, budaya, agama, sejarah, identiti etnik kita.”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia