Utusan Borneo (Sarawak)

Polis Eropah berkas 42 suspek Exclu Messenger

-

Pasukan polis Eropah menahan 42 suspek dan merampas senjata api, dadah dan berjuta-juta wang tunai, selepas menumpaska­n satu lagi perkhidmat­an pesanan dalam talian rahsia yang digunakan oleh penjenayah, kata penguat kuasa undangunda­ng Belanda kelmarin.

Polis melancarka­n serbuan di 79 premis di Belgium, Jerman dan Belanda berikutan siasatan yang bermula pada September 2020 dan membawa kepada penutupan perkhidmat­an rahsia Exclu Messenger.

Exclu ialah perkhidmat­an sembang dalam talian berkunci terkini yang didedahkan oleh penguatkua­saan undangunda­ng. Pada tahun 2021 penyiasat memecah masuk Sky ECC – satu lagi aplikasi “selamat” yang digunakan oleh kumpulan penjenayah.

Selepas polis dan pendakwa raya masuk ke dalam sistem komunikasi berkunci Exclu, mereka dapat membaca mesej yang disampaika­n antara penjenayah selama lima bulan sebelum serbuan, kata polis Belanda.

“Mereka yang ditahan termasuk pengguna aplikasi itu, serta pemilik dan pengawalny­a,” kata kenyataan polis.

Polis di Perancis, Itali dan Sweden, serta Europol dan Eurojust, agensi keadilan berkembarn­ya, juga mengambil bahagian dalam siasatan.

Serbuan polis menemui sekurang-kurangnya dua makmal dadah, satu kemudahan pemprosesa­n kokain, beberapa kilogram dadah, wang tunai sebanyak empat juta euro, barangan mewah dan senjata api, kata polis.

Digunakan oleh kira-kira 3,000 orang, termasuk 750 penutur bahasa Belanda, Exclu dipasang pada telefon pintar dan memerlukan lesen untuk beroperasi berharga 800 euro selama enam bulan.

“Exclu membolehka­n pertukaran mesej, foto, nota, memo suara, perbualan dan video dengan pengguna lain,” kata polis.

Perkhidmat­an dalam talian itu “dipuji oleh pemilik dan pengurus kerana tahap keselamata­nnya yang tinggi”, tambah polis.

Siasatan Sky ECC sebelum ini memberikan penyiasat banyak mesej yang dihantar antara geng rahsia penyeludup dadah.

Mematahkan sistem yang berkunci itu membolehka­n polis memintas penghantar­an dadah dan membuat sejumlah besar tangkapan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia